
- 28-01-2025
- 0 Comentarii
- 117
- 1
Deși pentru această săptămână aveam planificat un alt subiect, am
abandonat acel proiect, în favoarea celui de față, această schimbare
intempestivă fiind determinată de așa-zisul mesaj al așa-zisului
Președinte Klaus Werner Iohannis, rostit cu prilejul zilei de 15
ianuarie – Ziua de naștere a lui Mihai Eminescu și, totodată, Ziua
Culturii Naționale. Drept să vă spun, în liniștea mormântală care se
răsfrânge de la Palatul Cotroceni peste întreaga Țară, deși motive ar fi
suficiente pentru ca din răceala acelui Palat de marmură cineva să
reacționeze, credeam că locatarul Iohannis ori a fugit peste hotare,
cerând azil politic la vreo ambasadă americană din țările africane,
luând exemplul președintelui Siriei, Bașar Hafez al-Asad, care s-a
refugiat la Moscova din cauza războiului civil din țara sa, ori a plecat
la schi în Alpii elvețieni, sau (Doamne ferește!) este grav bolnav, la
pat. Nu că aș fi dus dorul figurii cetățeanului Klaus Iohannis, înrămată
în țurțuri de gheață, și nici îngrijorarea absenței domniei sale din
peisajul maculat al politicii românești nu m-ar fi dat afară din casă
pentru a dibui firele invizibile de paianjen pe care „dispăruse“ fostul
nostru Președinte de Stat (adică, de stat la Cotroceni), totuși, un fulg
de îngrijorare era.
Întrebarea, vorba lui Iohannis, „care stă pe
buzele românilor“, era una de bun-simț: nu s-a simțit deloc mișcat
când, lângă zidurile înalte ale Palatului din dealul Cotrocenilor au
manifestat mii, zeci de mii de români, care „cereau înapoi turul doi“?
Rezistând într-o muțenie compactă, fără nici un semn că ar mai trăi pe
fața pământului, domnul Klaus Iohannis – deși se încăpățânase să rămână
lipit cu pap de fotoliul de la Cotroceni – parcă intrase într-o gaură
neagră! Când, pe neașteptate, a apărut, în carne și oase, la pupitrul
prezidențial de la Cotroceni – surprinzând și sfidând, totodată, Poporul
Român!
Acesta a fost momentul (și impulsul) care au declanșat
renunțarea la tema programată, și întoarcerea la mult popularizatul
Klaus Iohannis, pentru a dezlega misterul „revenirii“ lui la viață.
Ipocrizie, numele tău este IOHANNIS!
Încă
nu se stinsese ecoul mesajului ipocrit pe care cel ce se mai crede
șeful Statului l-a transmis la trecerea dintre ani, și pe care cei
realiști, români cu bun-simț (nu neaparat suveraniști), l-au dezavuat,
când, iată, Iohannis, în visul lui de președinte perpetuu, repetă și
amplifică ipocrizia cu care ne-a pricopsit de Anul Nou.
Momentul,
probabil, așteptat și pregătit cu o doză mare de infatuare și
ipocrizie, de data aceasta urcându-se pe valul emoțional și de
sărbătoare, prilejuit de ziua de 15 ianuarie – cu dublă rezonanță
națională: împlinirea a 175 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu și
sărbătorirea Zilei Culturii Naționale.
Țeapăn și solemn,
luându-și poziția de luminator al Neamului, se vedea de la șapte poște
că vorbea în silă, încercând să pară detașat, dar privirea-i dușmănoasă
și strivirea vorbelor între dinți ne-au arătat încă o dată adevărata
față a celui care ne-a tratat 10 ani ca pe niște slugi lipsite de
drepturi naturale și imposibil de înțeles în „pretențiile“ noastre de a
fi considerați oameni, egali în fața Constituției și în fața lui
Dumnezeu. Dar, să lăsăm considerațiile de ordin fizico-psihologic, și să
trecem la conținutul și semnificația mesajului domnului Iohannis –
mostră dureroasă a duplicității morale care zace în mintea acestui fost
Președinte al României și a talentului de a bate câmpii, dezvăluind o
adevărată patologie a mistificării adevărului și a înălțării minciunii
la rang de mesaj prezidențial. Dornic să comunice cu Poporul peste care
și-a aruncat flegma erupției antinaționale a Curții Costituționale a
României, scuipând pe opțiunile a peste 9 milioane de alegători,
Iohannis a ținut un discurs de aproape 400 de cuvinte, într-o revărsare
de gargară stahanovistă, demnă de un concurs (cam smucit), gen „I Umor“.
Să vedem dacă înțelegem ceva.
După un început, în stil oficial,
cu elemente de punere în temă: „Prin instituirea Zilei Culturii
Naționale pe 15 ianuarie, cinstim opera și contribuția excepțională a
lui Mihai Eminescu la identitatea națională și la cultivarea limbii
române ca element central al patrimoniului nostru cultural“, trecând pe
la Constantin Noica – Eminescu „omul deplin al culturii românești“, dă
cu bățul în baltă, tam-nisam, atacând cultura românească de dinainte de
1989: „Zeci de ani, în perioada comunistă, cultura a fost ascunsă sub o
pătură urâtă și grea de ideologie și propagandă, limba română a fost
pusă cu forța în slujba textelor închinate dictatorilor, tradițiile
seculare au fost manipulate ori marginalizate sau chiar interzise“. Cu
rândurile de mai sus cetățeanul Klaus Iohannis, aflat, probabil, în
vizită la Muzeul de la Cotroceni, a mers cu bună știință pe un teren
minat, producând cel puțin două josnicii: s-a abătut de la tema
mesajului – Ziua Culturii Naționale și Ziua lui Eminescu, invocând
„greaua moștenire a trecutului“, și a mințit cu nerușinare, vorbind de
„pătura“ societății comuniste care... a acoperit cultura națională.
Pentru
că e târziu când scriu aceste rânduri, și comparațiile, în favoarea
societății blamate de Iohannis, sunt zdrobitoare, cred că nu merită
osteneala să-l dezic pe cel care, deși preamărește cultura sub regimul
său de un deceniu, a trăit 30 de ani în comunism și a fost martorul
marii deschideri spre cultură și educație a maselor largi ale poporului,
nu doar a elitelor, astfel cum se întâmpla înainte de 23 august 1944.
Totuși, pentru că domnul Klaus Iohannis nu este buricul pământului și nu
are capacitatea de a stabili ce e bine și e e rău pentru popor, și
pentru a-i arăta că românii (unii fiind chiar votanții lui) nu sunt
proștii și naivii care să mai înghită toate bazaconiile lui
„prezidențiale“, prezint câteva cifre care, în comparație cu ceea e veți
citi în a doua parte a acestui articol, răstoarnă complet și irevocabil
teoria jalnică despre epoca pe care o deplânge Iohannis. Iată doar
câteva date, preluate din Anuarul Statistic al Republicii Socialiste
România 1987, Direcția Centrală de Statistică, pagina 88.
– În
anul 1986, deci, cu trei ani înainte de răsturnarea regimului comunist,
în România funcționau 21.422 biblioteci cu 185.227.000 volume și
8.934.000 cititori înscriși (care, literalmente, împrumutau și citeau
aceste cărți cu interes);
– 436 muzee, vizitate de 16.818.000 persoane;
–
206 centre de cultură și creație „Cântarea României“ municipale și
orășenești și 7.786 centre de activitate cultural-artistică și creație
tehnică „Cântarea României“ (comunale și filiale sătești), 5.475
cinematografe și instalații cionematografice;
– 151 de teatre și instituții muzicale;
– 436 de reviste și alte publicații, cu un tiraj total de 229.143 mii de exemplare;
– 60 de ziare de informare generală cu un tiraj anual total de 1.174.657 exemplare.
Oprindu-mă
aici cu aceste exemple, îl invit pe domnul Iohannis să ne prezinte
această oglindă culturală a anilor din Istoria României de sub
conducerea domniei sale. În afară de „România, stat eșuat“, cum singur
și-a pus calificativul, tabloul ar fi jalnic, așa cum vom vedea pe
parcursul acestui articol. Să mai spicuim din mesajul ipocrit al lui
Iohannis, dar să rămânem două minute la textul anterior, la punctul în
care deturnarea realității este atât de grobiană încât minciuna îl
întrece și pe Baronul Münchhausen: „tradițiile seculare au fost
manipulate ori marginalizate sau chiar interzise“ – trei verbe
incriminatorii asupra unei perioade în care tradițiile culturii
populare, venind din protoistorie, erau atât de fructificate prin
reprezentări artistice de masă încât, la un moment dat, erau exacerbate.
Dar, ce știa despre fenomen consilierul („licuriciul“) care i-a scris
acest text inept domnului Iohannis! În fine, să continuăm, nu prea mult
însă, pentru a avea loc să relevăm degringolada din cultura iohanistă a
României, cu... aberații prezidențiale.
Referindu-se la operele
elitelor și personalităților culturale, Iohannis delirează din nou,
afirmând că, nici mai mult, nici mai puțin, „Operele au confirmat
legitimitatea prezenței noastre în marea familie a Uniunii Europene,
unde astăzi suntem parte a unui spațiu politic guvernat de respectarea
drepturilor fundamentale ale omului, printre care un loc central îl
ocupă libertatea de creație și liberul acces la cultură“. Să tocăm, pe
rând, frazele de mai sus:
1. Deci, după Iohannis, România a fost
primită în UE (de ce nu și în NATO?) ca rezonanță în cultura germanică,
scandinavă, anglo-saxonă, franceză etc., a unor opere precum „Doina“,
de Eminescu („De la Nistru pân’ la Tisa/ Tot românul plânsu-mi-s-a/ Că
nu mai poate străbate,/ De-atâta străinătate/ (...) Cine-au îndrăgit
străinii/ Mâncă-i-ar inima cânii./ Mânca-i-ar casa pustia/ Și neamul
nemernicia!“. Sau ca recunoaștere a acestui pasaj dintr-un articol din
„Timpul“ (9 ianuarie 1879), al jurnalistului Mihai Eminescu: „Oare nu e
caracteristic pentru tratamentul de care se bucură populația noastră din
partea administrației și fiscului când constatăm că, în același timp în
care zeci de mii de străini imigrează în fiecare an, românii, din
contră, părăsesc țara lor, ca șoarecii o corabie care arde, și că
emigrează?“. Poate pentru „Mitrea Cocor“ sau „Lumina vine de la
Răsărit“, de Mihail Sadoveanu? Sau pentru „Spovedanie pentru învinși“,
de Panait Istrati? Sau pentru poemul „Ție îți vorbesc, America!!!“, de
Maria Banuș? Desigur, întrebările sunt retorice, dar invocarea acestor
motivații într-un mesaj special, de Ziua
Culturii Naționale, nu poate afla o explicație lipsită de un oarecare retard.
2.
Cât despre „respectarea drepturilor fundamentale ale omului“, sintagmă
băgată la înaintare tocmai într-o perioadă în care Țara fierbe din cauza
NERESPECTĂRII acestor drepturi – anularea a peste 9 milioane de voturi,
cu ajutorul infam al CCR – pentru că la vot nu a câștigat „cine
trebuia“, și pentru ca Iohannis să rămână sine die la Cotroceni, las
cititorii să-și răcorească sufletul cu o „vorbă bună“, la citirea
acestei grosolane minciuni iohanniste.
Pentru a încheia parodia
aceasta de discurs eliptic, redau finalul mesajului, în care, parcă
trezit la realitate din bârlogul cotrocenist, domnul Klaus Iohannis
rostește, în sfârșit, un adevăr în acest încă un demers de prostire a
poporului, recunoscând că devotamentul celor care slujesc Cultura este
„adesea neobservat și de multe ori insuficient apreciat“. Quod erat
demonstrandum!
Dincolo de sărbătoare
Deși integrată
anevoios în calendarul evenimentelor naționale, cu participare activă,
Ziua Culturii Naționale, fixată intenționat în data de 15 ianuarie a
fiecărui an – Ziua de naștere a lui Mihai Eminescu – cu sincopele de
rigoare (se putea fără?), această zi a reușit să ne strângă în jurul
poeziei și jurnalisticii eminesciene, generând ample activități în
segmentul de cultură al instituțiilor responsabile cu această misiune,
precum și în rândul oamenilor interesați de actul cultural, în general.
Cum anul 2025 este denumit, din punct de vedere cultural, și „Anul
Eminescu“, 15 ianuarie a reflectat, în mare parte, debutul special al
unui ciclu de activități organizate în cinstea Poetului Național, cu
prilejul împlinirii celor 175 de ani de la naștere. Deschizătoare de
pârtie a fost Academia Română care ne-a propus un program amplu,
constând din sesiuni de comunicări, organizarea unor ediții speciale ale
Congresului Mondial al Eminescologilor, Școlii de vară pentru tinerii
cercetători, organizarea sărbătorii „Limba noastră cea română“,
pregătirea unor noi ediții ale operelor eminesciene, integrale, traduse
în mai multe limbi străine, editarea unor emisiuni poștale etc. De notat
că unele dintre aceste activități vor fi organizate împreună cu
Academia Republicii Moldova (Basarabia).
Provincia, prin
instituțiile de cultură locale, n-a uitat de Eminescu, ceea ce am văzut
pe canalele de socializare m-a bucurat, la fel cum m-a bucurat gestul
românilor de a veni cu flori la mormântul lui Eminescu din București și
la monumetele din țară ale poetului. Bine, bine, veți spune, dar, unde
este partea negativă a lucrurilor? Unde este diferența dintre
sărbătoare, dintre festivism și realitate? Citiți mai jos despre acest
antagonism foarte dăunător culturii noastre.
Așa precum cunoaștem
semnificația proverbului „Peștele de la cap se-mpute“, și în cazul
culturii, binele sau răul pornesc de la Instituția din capul Statului,
responsabilă cu acest act – Guvernul, în speță, Ministerul Culturii.
Fără a intra în amănunte de organigramă și de responsabilități concrete,
numai trecând în revistă numele unora care au ocupat fotoliul de
Ministru al Culturii în guvernele de după 1989, imaginea dezastrului
vine de la sine: Ion Caramitru, Kelemen Hunor, Puiu Hassotti, Corina
Șuteu, Lucian Romașcanu, Gigel Știrbu, Bogdan Gheorghiu, Raluca Turcan,
Natalia Intotero, azi. Poate spune cineva despre afirmările acestora în
plan profund cultural, anterior numirii în prestigioasa funcție de
Ministru al Culturii? Să întoarcem privirea în trecut și să citim din
arhiva Guvernelor României câteva nume care au precedat pe cei
nominalizați mai sus, la acest Minister, indiferent că s-a numit
Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice, Ministerul Cultelor și
Artelor, Ministerul Culturii Naționale și Artelor, Ministerul Culturii,
Comitetul de Stat pentru Cultură, Ministerul Culturii și Patrimoniului
Național, Ministerul Culturii și Identității Naționale: Alexandru
Odobescu, Dimitrie Bolintineanu, Dimitrie Gusti, Titu Maiorescu, Petru
Poni, Spiru Haret, Octavian Goga, Nicolae Iorga, Mihai Ralea... Cred că
nu mai este nevoie de niciun comentariu.
Cu asemenea indivizi
fără orizont cultural cu deschidere națională (și internațională), și cu
0,5 – 0,6% din PIB pentru Cultură, nu este de mirare că s-a ajuns la
situații care își așteaptă rezolvarea, dincolo de glazura pe care o
facem tortului de sărbătoare. Preocupat de executarea ordinelor primite
de la UE și de la NATO, pentru alinierea țării la cheltuielile generate
de ajutorul (nelimitat) al Ucrainei și de pregătirea bazei militare cu
material de război american, cu costuri de miliarde de euro și dolari,
toate făcute cu bani din împrumut! – Guvernul Ciolacu a găsit
modalitatea de a face economii de la Buget, atacând domeniul Culturii.
Într-un gest criminal și antinațional, în loc să taie din pensiile
speciale sau din miile de posturi-fantomă, inventate pentru sinecurile
unor neamuri și amante „de partid“, politrucul Marcel Ciolacu a hotărât:
tăiem de la Cultură! Ce nevoie mai are Poporul Român de Cultură, dacă
noi, de la Guvern, îi oferim, pe tavă, pâine și circ? Astfel a apărut
OUG cu comasarea instituțiilor de cultură, care au un personal sub 50 de
salariați!
Conform noii „viziuni”, doar instituțiile publice cu
personalitate juridică și care „au peste 50 de posturi aprobate conform
legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice” își vor putea
continua activitatea, conform acestei ordonanțe tembele. Vă imaginați ce
impact distructiv va avea aplicarea acestei OUG asupra Culturii
naționale? Dintr-un studiu de specialitate reiese că, din 469 de
instituții publice de cultură, 61% își vor pierde personalitatea
juridică. În afară de acest avorton cultural, Guvernul impune
Primăriilor și Consiliilor Județene reducerea drastică a cheltuielilor
„pentru cultură, recreere, religie și sport“ – domenii la care nu au
voie să depășească 7,5% din veniturile proprii. Nenorociților! Încercați
să opriți accesul poporului la cele trei domenii esențiale pntru
sănătatea mentală, fizică și sufletească a românului. Să vă fie rușine!
Bineînțeles,
oamenii de cultură au reacționat îndată, o petiție a fost semnată de
peste 20.000 de persoane, invocându-se pericolul care paște Cultura dacă
această OUG devine operativă. Inclusiv Academia Română, prin cuvântul
președintelui acestui for, Acad. Ioan-Aurel Pop, a răspuns acestei
intenții aberante: „Academia Română a luat act de intenția Guvernului
României de a emite un document normativ prin care se prevăd reduceri de
cheltuieli și de personal, inclusiv în domeniul cercetării
științifice“. În acest sens, președintele Academiei avertizează:
„Academia Română are încredere că factorii de decizie, oamenii politici,
intelectualii vor înțelege că România, mai mult ca oricând, are nevoie
de schimbări structurale cu sens, bine chibzuite și în interes național.
Academia Română consideră că o națiune care își tratează marginal
tradițiile, valorile și cultura, subfinanțează sau chiar renunță la
cercetarea fundamentală în domeniul științelor exacte și socio-umaniste
nu-și poate clădi un viitor solid, bazat pe valori perene, durabil și
își dezrădăcinează tinerii“.
Cuvinte realiste și de bun-simț din
partea unui român dedicat menținerii aprinse a flacării Culturii,
Istoriei, Științei și Cercetării românești. Înțelege oare Ciolacu acest
deziderat, în goana lui după fonduri europene, destinate acoperirii
găurii din Buget, cu plata salariilor și pensiilor? Până să aflăm acest
răspuns, asistăm la degringolada dezlănțuită de aberația „culturală“,
marca Marcel Ciolacu. Cum să funcționeze muzee, centre culturale, teatre
etc., din mai multe localități (și chiar județe) comasate într-o
structură unică, coordonată de la un singur centru? Și ce mare economie
de fonduri financiare se face prin desființarea a câtorva posturi de
director, secretar, șofer? Un caz aparte îl constituie comasarea Operei
Naționale București cu Centrul Național de Artă „Tinerimea Română“, de
unde va răsări noua instituție cu denumirea de „Opera Română”. Angajați,
colaboratori, sindicate – nu i-a întrebat nimeni, ca și cum ar fi fost
niște gunoaie! Totul este un dezastru: din mediul rural până în marile
orașe, impactul acestei măsuri aberante înseamnă falimentarea sectorului
cultural. Dar, cui îi pasă din clasa politică? Mai rămâne să auzim, așa
cum s-a întâmplat cu o „rudă“ îndepărtată a domnului Iohannis, care a
intrat în Istorie și prin următoarea sintagmă cu iz belicos: „Când aud
cuvântul cultură, pun mâna pe armă“!
Alarmă la Muzeu!
În
anul 1970, pentru protejarea Patrimoniului național și pentru
prezentarea acestuia într-o formă organizatorică accesibilă publicului
larg, Guvernul de la București și conducerea politică a Țării au hotărât
înființarea MUZEULUI NAȚIONAL DE ISTORIE A ROMÂNIEI, în localul fostei
Poște Centrale din Calea Victoriei nr. 12. Este cel mai important muzeu
românesc, deținând obiecte cu valoare istorică descoperite pe teritoriul
actual al României din timpuri preistorice și până în perioada
contemporană. Astăzi, conform datelor venite din partea arheologului
Ernest Oberländer-Târnoveanu, directorul Muzeului din anul 2011, MNIR
deține un număr de 18 milioane de piese, fiind vizitat, anual, de peste
100.000 de iubitori de istorie. Numai că... la ora când scriu aceste
rânduri, când ecoul Zilei Culturii Naționale nu s-a stins definitiv,
acest Muzeu-etalon al Istoriei și devenirii noastre ca Popor, ca Țară și
ca Națiune, este într-un mare pericol, după cum afirmă chiar managerul
Muzeului.
În 2002 a început procesul de refacere și consolidare a
Muzeului, activitate întreruptă în anul 2006, clădirea fiind mult
afectată și multe săli fiind scoase din uz deoarece au devenit depozite.
În acest an este programată reluarea lucrărilor, costul consolidării
ajungând la 100 de milioane de euro, dintr-un împrumut făcut de Guvern
la Banca Europeană de Investiții. După calculele domnului Târnoveanu,
preconizând că în această vară vor începe marile lucrări de consolidare,
acum, stringentă este căutarea unui spațiu de depozitare a celor 18
milioane de piese muzeale, care nu pot rămâne aici, printre dărămături,
pe timpul cât Muzeul va deveni șantier. Problema capitală: unde să fie
mutate aceste piese și cu ce efort financiar? Conform cerințelor,
clădirea respectivă trebuie să fie climatizată, să ofere securitate și
să fie funcțională în ceea ce privește activitățile de muzeu și
laboratoarele, fiind nevoie de 15.000 de metri pătrați de depozitare.
Cunoscând
cât de greu va fi de găsit un astfel de spațiu special, conducerea MNIR
a căutat din timp, și a găsit un spațiu adecvat: suprafață construită
de aproape 9.500 mp, plus două hectare de teren, cu toate autorizațiile
de funcționare, și în apropierea locului unde va fi intrarea la metrou. A
apărut însă iar problema legată de bani – prețul cerut fiind de 14
milioane de euro, plus TVA, plătibil în două sau mai multe rate. Cu
trecerea timpului, problema se complică, motivele sunt destule:
–
a trecut un an și jumătate de la propunerea de mutare la locul amintit
mai sus, propus de conducerea Muzeului către Ministerul Culturii, și
încă se așteaptă un răspuns de la Guvernul Ciolacu;
– chiar dacă
studiile proiectului de reabilitare vor fi gata, nu se poate începe
investiția de 100 milioane de euro pentru că nu s-a mutat patrimoniul
din actuala clădire;
– mutarea și transportarea celor 18 milioane
de piese de muzeu va fi ceva special: firme specializate și cu pază
asigurată de Jandarmerie; fiecare artefact și piesă trebuie inventariată
și așezată într-un loc bine definit, într-un spațiu adecvat cerințelor
muzeale și bine determinat.
Pe lângă necesitățile specificate mai
sus se adaugă și timpul fizic necesar transportului acestui imens volum
de material muzeistic, apreciat de directorul Muzeului la un an, un an
și jumătate. Concluzia? Nu mi-o luați în nume de rău, dar ne vom
reîntâlni în paginile acestei reviste peste un timp, când veți citi că
nu s-a făcut nimic pentru salvarea acestui muzeu – identitatea noastră
culturală patrimonială, matricea noastră istorică – sau dacă s-a făcut
ceva, a fost fie cu întârziere, fie pe jumătate. Să dea Dumnezeu să nu
am dreptate, dar, după cum bate vântul mizeriei politice la București,
Guvernul Ciolacu 2 va sparge (cu repetiție) încă un miliard și jumătate
de lei pentru batjocura de alegeri prezidențiale din turul întâi,
repetate, în loc să aloce acești bani Culturii. În cazul unui cutremur,
situația devine critică deoarece, în starea în care se află, Muzeul se
poate prăbuși, transformând în moloz și dărâmături incomensurabila
bogăție de patrimoniu național. Cine va răspunde pentru aceste pierderi
irecuperabile? De fapt, așa cum semnalează presa, în ultimii 35 de ani,
în România nu s-a construit decât un singur muzeu, la Tulcea.
Mai
mult decât atât, impozanta clădire de pe Splaiul Independenței, din
apropierea Podului Eroilor, dintre Splai și Calea Plevnei, construită de
regimul Ceaușescu până în 1989, cu multe corpuri și cu 3 nivele în
subteran, acestea fiind prevăzute cu încăperi blindate pentru Tezaur,
edificiu gata peste 90%, în care se preconiza organizarea unui Centru
muzeal Național, cu cuprinderea muzeală a acestor instituții din
Capitală, a fost abandonată. După ce ani de zile s-a acreditat ideea că
aici se va muta Radioul din clădirea de pe Strada General Berthelot,
impunătoarea clădire a fost dată uitării, ferestrele și ușile masive din
metal au fost scoase și vândute la fier vechi de o firmă din Turcia,
abandonarea de peste trei decenii, în asaltul tuturor intemperiilor, a
lăsat urme adânci asupra construcției, astăzi aceasta arătând ca după un
bombardament masiv. Pentru ca bătaia de joc la adresa unei construcții
de patrimoniu să fie completă, marea clădire a fost tăiată în două, un
corp din centrul ei fiind demolat.
Aceasta a fost grija pentru
Cultura Națională, la toate Guvernele României de după 1989: un edificiu
muzeu, construit să reziste la un cutremur de 9 grade pe scara Richter,
a ajuns o ruină din cauza nepăsării criminale a tuturor celor implicați
în actul cultural românesc.
Dezgust față de Eminescu!
Ziua
de 15 ianuarie a fost o zi însorită la București, ceea ce a înlesnit și
a luminat gestul creștinesc al bucureștenilor care au ajuns la
Cimitirul Bellu și au pus o floare la mormântul cu efigia Poetului.
Pregătit să scriu despre cum au petrecut românii Ziua Culturii Naționale
și la împlinirea celor 175 de ani de la nașterea lui Eminescu, am citit
presa din ziua de miercuri și am urmărit emisiunile TV, în care
așteptam articole și programe speciale, închinate celui pe care-l numim
Luceafărul Poeziei Românești și al Limbii Române. Deziluzie, mare
deziluzie! Doar 2-3 publicații („Jurnalul național“ a avut 8 pagini) au
simțit nevoia să-l omagieze pe Eminescu.
Dezamăgirea maximă a
fost însă la posturile de televiziune. Dacă de la cele de „scandal“ sau
cele de nișă, cu programe comerciale, care nu-și pun niciodată problema
educării teleastului, nu aveam pretenția vreunui recital cu „Luceafărul“
sau „Scrisoarea III“, de la televiziunile generaliste, în frunte cu
TVR, puneam mâna în foc, pariind că vor avea bogate emisiuni dedicate
lui Eminescu. Eroare, cruntă eroare! Iată, spre stupoarea românilor și
spre rușinea acestor televiziuni, spicuiesc câteva titluri din
programele de miercuri, 15 ianuarie 2025. TVR1: Agrostrategia, Fiica
regelui (serial), Punctul critic, Viitorul de ieri; TVR2: România în...
bucate, Cultura minorităților, Fii în formă, Memorialul durerii; TVR3:
Memoria tiparului, ABC-ul democrației; Program Ucraina; TVR Cultural: în
sfârșit, aici găsim două emisiuni intitulate Documentar Ziua Culturii
Naționale , la orele 15-16 și 17,20 – 17,50, în total o oră și 30 de
minute consacrate celor două evenimente.
PRO TV și Antena 1 au
avut misiunea să distreze poporul în acea zi cu emisiuni de genul „La
Măruță“, „Batem palma?“, „Las Fierbinți“, „Mireasa – iubește românește“,
„Power Couple – La bine și la greu“... mai departe nu mai continuăm, nu
merită să stricăm pagina cu dovezile de incultură pe care ni le servesc
televiziunile 24 de ore din 24, ignorând chiar evenimente naționale, ca
cele din 15 ianuarie. Acum, la final, mă întorc la minciunile rostite
de Iohannis în ziua de 15 ianuarie și, comparând dezgustul manifestat,
astăzi, de o parte a mass-media și a clasei politice românești față de
memoria lui Mihai Eminescu, în raport cu măreția spectacolelor ce se
organizau până în decembrie 1989, în această zi, începând cu școala și
terminând cu spectacole la Teatrul Național, cu cuprinderea celor mai
mari artiști ai momentului, pot spune: iată unde a ajuns Cultura într-o
țară fără Președinte și fără Guvern legitimi, pe scurt – într-un stat
eșuat și unde Dictatura a luat locul Culturii!
P.S.: Pentru
angajații din muzee, biblioteci și centre culturale, ziua de 15 ianuarie
a fost ca o zi de doliu: au protestat în fața instituțiilor, cu
banderole albe pe mână, revoltați din cauza salarizării
necorespunzătoare (salariile în Cultură sunt la nivelul femeii de
serviciu!).
GEO CIOLCAN
3.0 C