
- 16-12-2020
- 0 Comentarii
- 874
- 2
Cine urmărește evoluția istoriografiei românești, chiar la un
nivel mediu de implicare în problematica specifică acestei activități, este la
curent cu anumite viziuni care apar în spațiul public – de multe ori acestea
constituind prilejuri de confruntări tematice între diferiți istorici sau
autori ai unor teorii care șochează. Desigur, confruntările de idei într-un
domeniu atît de vast și greu de cuprins într-o privire circulară, mai ales
între generații diferite de specialiști în materie, pot fi considerate benefice
în anumite condiții specifice, printre care am enumera: veridicitatea sursei;
interpretarea acesteia în lumina contextului în care a apărut fenomenul
comentat; pregătirea solidă în domeniul abordat a persoanei care susține teoria
respectivă și onestitatea specialistului; prezentarea documentelor care au stat
la baza dezvoltării noilor argumente; lipsa politizării subiectului și
necondiționarea studiului istoriei de anumite avantaje (materiale sau
spirituale) urmărite de autor.
Deși astăzi România nu mai beneficiază de mințile luminate
ale unor istorici de talia lui Nicolae Densușianu, Nicolae Pârvan, Nicolae
Iorga, David Prodan, Constantin C. Giurescu, avem istorici care se apleacă cu
venerație și cu profesionalism asupra documentelor din arhive, pentru a șterge
praful multor secole de istorie de pe aceste documente, înlesnindu-ne accesul
și cunoașterea de noi surse istorice ale devenirii noastre ca popor și ca națiune,
contribuind și la clarificarea unor interpretări neprofesioniste, chiar
obscure, ale unora dintre cele mai semnificative momente din Istoria Românilor.
Problema acestora din urmă este că acești căutători ai adevărului istoric
despre teme ce suscită interes la nivel național sînt, în general, niște oameni
cărora nu le place gălăgia publică, nu se dau în spectacol atunci cînd publică
o lucrare de importanță majoră într-o problemă de specialitate, lăsînd
specialiștii în materie să discearnă asupra demersului lor.
Contrar acestor atitudini, au apărut istorici și ,,istorici”,
care, doritori de afirmare cu orice preț (chiar dacă unii au o oarecare
experiență în spate), lansează în spațiul public, din cînd în cînd, idei și
ipoteze menite să șocheze specialiștii și opinia publică, punînd în circulație
teze contrare celor vechi, verificate și confirmate de studii anterioare
aprofundate și de trecerea timpului, teze cu care vor să răstoarne ierarhii și
dovezi irefutabile, demonstrate ca atare de mai multe secole sau chiar de
milenii. Ce-i mînă pe aceștia în angajarea lor într-o luptă oarbă, cu
deznodămînt previzibil? Motivațiile (certe ori bănuite) par a fi multiple, dar,
cum nu urmărim lămurirea acestei atracții morbide spre sfera scandalului
mediatic (cel puțin, nu deocamdată) amintesc doar numele prof. Lucian Boia care
după 1989 și-a făcut o preocupare permanentă din a scrie cărți în care lansează
o mulțime de teze aberante despre unele dintre cele mai scumpe și profunde teme
legate de Istoria (veche sau recentă) a României, în momentele-cheie ale
apariției și dăinuirii Țării noastre între Carpați și Dunăre (revista noastră
i-a demontat o mulțime dintre minciunile construite pe zeci de pagini de carte,
și o va mai face cît de curînd).
Cînd vorbim sau scriem despre acești impostori – pentru că
altceva nu sînt – avem în vedere răul intenționat pe care îl provoacă și îl
generează, în special în rîndul tinerilor și așa derutați de diminuarea
importanței studiului Istoriei în școală.
Pentru a concretiza, amintesc de un recent atac insalubru
asupra propriei Țări al unui domn român care acum trăiește la Bruxelles, de unde
trimite săgeți otrăvitoare către România și către poporul din sînul căruia
vine, încercînd să demoleze întregul eșafodaj al filonului național de la Burebista
încoace. Cine este acest personaj, acest măscărici internațional pocnit de o
abazie interioară, încît să scrie tîmpeniile ,,Sursele antice despre
identitatea daco-geților sînt egale cu zero”? Individul se numește
Dan Alexe, din Cochirleanca de Buzău, mare ,,specialist” în Istoria
Românilor, trepidație din care a scremut cartea cu titlul ,,DACOPATIA și alte
rătăciri românești”, publicată la Humanitas, aceeași editură care
poluează librăriile cu otrava lui Lucian Boia.
Dan Alexe, săturat de ceea ce a învățat la școală, dorind să
se răzbune pe toți istoricii lumii – din Antichitate pînă în prezent – a
inventat cuvîntul Dacopatia care înseamnă, în mintea lui de globalist, un
susbstituit de identitate, în care românii se împăunează cu o mitologie total inventată
pe care trebuie să o aruncăm la coș. Aducînd în prim-plan sursele primare care
ne-au alimentat Istoria de la Burebista încoace, Dan Alexe le anulează pe
toate, luîndu-le în derîdere și desființînd pe cei mai cunoscuți istorici ai
Antichității, care, dacă n-ar fi consemnat în cronici evenimentele la care au
luat parte sau de care au auzit, lumea de astăzi ar semăna cu o arătare ivită
din neant. Astfel vrea acest ,,român” să ne demonstreze cum a fost pămîntul pe
care viețuim noi astăzi: nu a existat un regat unit sub Burebista sau Decebal,
ci doar un teritoriu sălbatic, populat de o lume rarefiată, cu grupuri
neomogene, migratoare, vorbind ca într-un fel de Babilon!
El zice că îi numim ,,daci” pentru că asta ne-a învățat
romantismul naționalist de la Bălcescu și Pârvan încoace! Ce poți să spui?
Scriind cu penița înmuiată în
bazinul de decantare al cianurei de la o mină auriferă, Dan Alexe, după
ce îi decapitează pe Starabon și Herodot, trece la ai noștri, scriind
despre Nicolae Densușianu, membru corespondent al Academiei Române,
autor, printre altele, al studiului ,,Dacia preistorică”, precum și al
altor lucrări: ,,Cercetări istorice în arhivele Ungariei și Transilvaniei”,
,Revoluțiunea lui Horea în Ardeal și Ungaria”, ,,Documente privitoare la
istoria românilor” (7 volume, în colecția Hurmuzaki), catalogîndu-l
ca ignorant și maniac, oculist, fără studii de istorie, iar prin opera sa de
căpătîi (,,Dacia preistorică”) dă dovadă de magmă demență, un delir mistic...
Dacă mai adăugăm și alte comentarii ale acestui paranoia
înecat în propriile dejecții antiromânești e pericol să nu mai putem respira,
asfixiindu-ne de atîta prostie și ignoranță!
Din păcate, după acest atac suburban la
rădăcina noastră istorică și la ființa noastră națională nu prea au apărut
replici și puneri la punct în mass-media românească sau în interiorul unor
foruri de specialitate – cu mici excepții, istoricii români stau în banca lor,
ignorînd tezele demolatoare de concepte și fapte din Istoria românească,
trecută și acceptată prin furcile caudine ale științei contemporane. Cele
cîteva reviste de istorie tac și ele, în afară de probleme generale punînd
accente pe cancanuri cu elemente culese din arhivele secrete, ca de pildă:
amanții Elenei Ceaușescu, adevăratul Vasile Roaită și sirena lui de la
,,Grivița Roșie”, viața unor spioni, trădări și iubiri în alcovuri regale etc.
Totuși, un glas puternic și un condei autorizat s-au ridicat
împotriva impostorilor în Istoria Neamului Românesc – și nu un glas oarecare,
ci al unui istoric de frunte al Școlii românești de Istorie, un adevărat om de
știință, preocupare pusă în slujba Țării și a poporului care l-au format și
l-au pregătit să le apere Istoria, Cultura și Demnitatea.
Despre acest om și replica domniei sale va fi vorba în
rîndurile ce urmează.
,,Prin urmare, românii, cu nume provenit de la Roma, cu
creștinarea strămoșilor în limba latină, cu gradul lor romanic, sînt
indubitabil legați prin mii de fibre de latinitate”
Pentru a intra direct în miezul cărții pe care o vom comenta,
am pus acest intertitlu din capitolul Concluzii al respectivului tom – ,,DE LA
ROMANI LA ROMÂNI. Pledoarie pentru latinitate”, Editura ,,Litera”, 2019, autor IOAN-
AUREL POP. Dacă am citi fișa autorului am descoperi o mulțime de date care
să autorizeze persoana respectivă să emită păreri, principii și enunțuri și să
susțină dezbateri pe teme istorice, avînd deplină acoperire în datele
biografice: academician, profesor universitar, director al Centrului de Studii
Transilvane al Academiei Române, a condus Institutul Cultural Român din New
York, precum și Institutul Român de Cultură și Cercetare Urbanistică din
Veneția, este Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, președintele
Comitetului Național al Istoricilor din România și reprezentantul României în
Comitetul Internațional de Științe Istorice. Este, de asemenea, membru în
diverse academii și organizații științifice naționale și internaționale, visiting
profesor al unor universități din SUA, Franța, Italia. Este autor a peste
50 de cărți, tratate și manuale, și a peste 300 de articole publicate la
edituri de prestigiu și în periodice din peste 20 de țări din Europa, America
și Asia. Temele predilecte de cercetare fac parte din domeniul istoriei
medievale și moderne timpurii: instituții ale Transilvaniei, relațiile
dintre Țările Române, națiunea medievală, raporturile româno-maghiare,
paleografia latină și limba latină ca limbă a izvoarelor. Din 15 aprilie
2018, acad. prof. dr. Ioan-Aurel Pop a fost ales președintele Academiei Române,
cu 86 de voturi față de 56 primite de cel de pe locul 2, acad. Victor Voicu
(general medic, farmacolog).
În 345 de pagini, abordînd 47 de subiecte care să se
încadreze în genericul sintagmei din titlu, acad. Ioan-Aurel Pop a pornit de la
premisa logică a istoricului cu prestanță și cu interes declarat întru
răspîndirea și apărarea științei istoriei, așa cum, de altfel, scrie în ,Argument”:
,,Schițele istorice profesioniste și decente referitoare la soarta românilor
și la locul lor în Europa și în lume sînt destul de frecvente în manualele de
istorie și în diversele mijloace de difuzare în masă din ultimul secol. Cu
toate acestea, forța lor de convingere nu este destul de mare, pe de o parte,
iar pe de alta, dinamica cercetărilor obligă mereu la interpretări noi, din
care rezultă opinii, ipoteze și controverse”.
Dacă acesta este mobilul inițial al președintelui Academiei
Române – creionat într-un fel scolastic – viziunea asupra conținutului cărții
se adîncește și se concretizează în necesități generate de realitatea istorică
imediată speculată uneori pînă la degenerarea ei. Profesorul universitar este
îngrijorat de subminarea rigorilor ,,meseriei de istoric” stabilite în Secolul
al XIX-lea, de influența unor curente precum modernism, postmodernism,
deconstructivism, metaistorie, istoria contrafactuală, la care se adaugă
anumite practici în vederea pervertirii și dirijării acesteia spre țeluri
improprii, superficiale, străine de fundamentele culturii adevărate. Cunoscînd
mediul școlar, prof. Ioan-Aurel Pop a constatat diminuarea îngrijorătoare a
interesului publicului pentru cultura generală și, în special, pentru istorie,
filologie clasică și literatură – fapte ce au condus la dezvoltarea unor
terenuri fertile tocmai bune pentru acțiunea celor ca Dan Alexe.
Reliefînd tarele de care suferă o parte dintre cei care
studiază istoria, reflectată intrinsec și în receptarea acestei științe în
rîndul maselor, domnul profesor își propune să combată extremele, acele
manifestări care ba acceptă teoria dacismului pur al românilor, ba vor să
impună teoria exterminării totale a dacogeților în confruntările cu romanii și
deportării tuturor celor rămași în viață, pentru ca în provincia Dacia să nu
mai rămînă picior de autohton. Deseori peste aceste aberații se suprapune un
alt concept, cel al imigraționismului, conform căruia românii nu ar fi
autohtoni, ci venetici tîrzii în arcul Carpaților.
Concluzionînd în partea introductivă, istoricul Ioan-Aurel
Pop trasează de fapt linia generatoare a întregii lucrări și, așa cum vom
vedea, prezentînd documente și izvoare originale, din surse variate, pentru a
demonta, pe baze științifice, ceea ce constată în prezent: ,,Percepția
comună, susținută și de unii falși savanți, este că românii nu sînt nici
urmașii dacilor și nici urmașii romanilor, ci un amestec amorf, obscur și greu
de definit și de încadrat în schema familiilor de popoare europene”. De
parcă n-ar fi de ajuns această mistificare ordinară și împotriva unei evidențe
milenare, dr. Ioan-Aurel Pop mai are ceva de
,,reparat”, anume: ,,Aceleași lucruri se cred și se susțin și în
legătură cu limba română, considerată limbă necultivată și primitivă pînă în
Secolul al XVIII-lea, cînd ar fi fost turnată în forme latine de către
erudiți”.
Ajuns în acest punct al considerațiilor despre această carte
mă simt obligat să vin cu o precizare: de la prima și pînă la ultima pagină
cartea nu este concepută sub aureola de Președinte al Academiei Române, ci sub
emblema istoricului și cercetătorului, a profesorului și a doctorului în
științe istorice Ioan-Aurel Pop. Această separație a planurilor are menirea să
întărească și mai mult autenticitatea și credibilitatea ideilor și tezelor
susținute de autor – mărturie a unei cunoașteri reale a problematicii puse în
discuție, dar și a unui travaliu dus la extrem, în vederea descoperirii acelor
izvoare care să susțină aceste idei și teze, înscăunînd adevărul acolo unde mai
pîlpîie nebuloasa cunoașterii adevărate.
Ioan-Aurel Pop, conștient că trebuie să
răspundă unor falsuri sau unor exagerări în materie de popor, de limbă, de
origini, de influențe, atacă brusc, nelăsînd nici o îndoială asupra direcției
și pragmatismului scrierii domniei sale: ,,După cum se va vedea din această
carte, românitatea românilor și latinitatea limbii române nu sînt ipoteze
recente și nici găselnițe de pripas, ci constituie o parte componentă
fundamentală a identității românești, păstrată încă de la etnogeneză și
confirmată de argumente solide”. Stăpînind bine subiectul, istoricului nu-i
scapă din vedere faptul că, deși științele contemporane au realizat progrese
esențiale în a descifra soarta mai tuturor popoarelor, prejudecățile vechi
persistă încă, în timp ce altele noi apar mereu.
Ancorat în subiect, Ioan-Aurel Pop ne reamintește că nici
românii și limba lor nu au fost scutiți de aceste avataruri, inclusiv de
căutarea și afirmarea unor origini legendare. De exemplu, în perioada
postbelică, pe fundalul dezbaterilor după încetarea conflagrației mondiale, dar
cu tentă vădită de a amesteca istoricul cu politicul, românii au fost
considerați, conform tradiției, descendenți ai romanilor, apoi ai slavilor, ai
daco-romanilor, ai cumanilor sau, exclusiv, ai traco-dacilor. După cum se știe,
toate popoarele romanice vechi s-au născut în Europa, în regiuni care au făcut
parte din statul roman, acestea constituindu-se în același timp și în același
mod. Academicianul Ioan-Aurel Pop consideră că la temelia oricărui popor
romanic stau cel puțin trei elemente etnice de bază, în acest sens enumerînd:
elementul vechi, băștinaș sau autohton, elementul cuceritor și elementul
migrator, succedate în timp și suprapuse în această ordine.
Personalizînd, cu trimitere la români, autorul concretizează
cele trei elemente: ,,În cazul românilor, elementul autohton au fost
daco-geții (din familia mai mare a tracilor), elementul cuceritor au fost
romanii, iar cel migrator slavii”. În acest loc, pentru a explica
particularitatea noastră, domnul profesor deschide o paranteză în care ne
lămurește: ,,Românii sînt singurul popor romanic care are în componența sa
un element slav (ca element migrator, adăugat la finalul etnogenezei),
celelalte popoare romanice avînd ca zestre de acest fel elemente germanice
(ostrogoți, longobarzi, franci, burgunzi, vizigoți etc.)“.
(va urma)
GEO CIOLCAN
- 19-05-2025
- 0 Comentarii
- 172
- 2
26.3 C