- 06-01-2025
- 0 Comentarii
- 107
- 0
Chiar dacă pînă în prezent Oltița Seceleanu a publicat doar cîteva
plachete de versuri, nu înseamnă că nu s-ar afla pe drumul cel bun al
creației. Observăm acest lucru în grupajul de poezii apărut în
publicația „Biblioteca Sentimentelor Literare”, nr.2(47), 2024 –
periodic socio-cultural și de atitudine editat de Editura ,,Amurg
sentimental”, București, fondată în 1995 de scriitorul Ion Machidon –
care i-a fost dedicat (pag. 8) și pus la dispoziție poetei Oltița
Seceleanu, din București. Scopul nostru a fost acela de a-i veni în
sprijin, oferindu-i ocazia de a-și perfecționa mai mult stilul de lucru
și determinînd-o, totodată, să fie mai stăpînă pe mesajul poetic pe care
dorește să-l transmită cititorilor săi. Poeziile Oltiței Seceleanu își
au rădăcinile în tot ceea ce există în jurul său, indiferent că vorbim
de natură, de oameni, de animăluțe sau de toate acestea, în întregul
lor, la care poeta nu vrea să renunțe nici în ruptul capului. Fiindcă
ele reprezintă sursa inspirațiilor care îi dau tîrcoale, îndemînd-o, zi
de zi, să scrie... Limbajul poetic e simplu, pe ici-colo, versurile ei
sînt presărate cu cîte o metaforă, insuficient însă pentru a atinge
culmile unei poezii de idei care să te impresioneze de la prima vedere.
Mesajul pe care îl transmite, chiar în condițiile acestea, este
suficient reglat și pus în valoare fără surle și trîmbițe, în stilul
întîlnit și la alți poeți din generația sa. Și o face încercînd să-și
seducă cititorul împărtășindu-i din slăbiciunile sale lirice. La nivel
de creație, astfel își combină Oltița Seceleanu stările sale de moment,
exprimînd prin vers toate trăirile sale lăuntrice, prin sensibilitate
fără nici un fel de rezervă sau reținere. Multe din poeziile sale din
acest periodic sînt scrise parcă la foc continuu, motivat sau nu,
emoțiile fiind la fel de percutante, exprimate parcă în toate limbile
pămîntului. Fire deschisă, de pedagog de marcă în activitatea sa din
tinerețe, nu s-a lăsat învinsă nici de timp și nici de cei care i-au
fost ostili în cariera profesională; ea și-a continuat pasiunea pentru
poezie, iar rezultatele sînt din cele mai satisfăcătoare, spre
beneficiul și bucuria cititorilor degustători ai unor altfel de creații –
de tip jurnal, în care se găsesc aproape toate ingredientele specifice
acestui gen de scriere, pe care poeta le folosește pentru construirea
poeziilor sale de bun gust. Acestea trebuie luate în considerare ca
aparținînd unui martor ocular la tot felul de evenimente care se petrec
în lumea actuală, chiar dacă vorbim despre un modernism în toate sferele
activității și ale creației, mai ales în poezie. Oltița Seceleanu și-a
păstrat parcă rigorile și tehnicile de lucru din timpul studenției, ca
stil definitoriu, cu influență din poezia de odinioară, cea a poeziei
clasice, prin care se regăsesc mai toți înaintașii noștri, de la
Eminescu pînă mai încoace. Poeta îmbină într-o manieră aparte starea
muzicală a versurilor cu momente de moralitate și umor dintre cele mai
sensibile privind contextul în care dumneaei trăiește și se dedică
creației. Oltița Seceleanu trebuie să țină seamă de tehnica de lucru a
poeziei, să procedeze la o selecție mai atentă, să-și privească cu mai
mare încredere rolul de poetă a lucrurilor comune, a trăirilor personale
la nivel de imagine poetică și să renunțe la fluxul de emoții care o
fac să scrie despre toți și despre toate, astfel încît să poată realiza
în mod covîrșitor un discurs liric confortabil... Pentru ca acest lucru
să fie posibil, se impune o minimă autocenzură.
Cu alte cuvinte,
se poate spune că Oltița Seceleanu trăiește în melosul propriei
creații, zidind cu versurile sale un arc liric luminos, al bunei
prietenii dintre generații.
ION MACHIDON,
directorul Revistei „Amurg sentimental”
2.4 C