- 09-11-2020
- 1 Comentariu
- 343
- 2
În vasta sa
carieră, Constantin Brâncuși
a realizat abstract-art, artă naivă, artă dadaistă, artă futuristă, artă
modernă.
Născut la Hobița Gorjului, francezii și americanii
îl desemnează, cel mai adesea, doar prin numele de familie. La plecare, în drum
spre Paris, s-a oprit la Viena, unde a lucrat la un atelier, ca decorator de
mobilier. Din Viena a plecat la München, după care în Elveția și, apoi,
pînă la Langres, în Franța. În 1905 Brâncuși reușește la
concursul de admitere la prestigioasa École Nationale Supérieure
des Beaux-Arts.
În România, în epoca realismului socialist, impus cu
brutalitate de ocupația U.R.S.S., Brâncuși a fost contestat ca unul din
reprezentanții formalismului burghez capitalist. Totuși în decembrie 1956, la
Muzeul de Artă al Republicii Populare Române, s-a deschis prima expoziție
personală Brâncuși din Europa.
Abia în
anul 1964, Constantin Brâncuși a fost ,,redescoperit” în România ca un ,,geniu național” și,
astfel, Ansamblul Monumental ,,Calea Eroilor”, de la Tîrgu Jiu,
cu Coloana Infinitului, Masa Tăcerii și Poarta Sărutului,
a putut fi reamenajat și îngrijit, după ce aceste opere fuseseră lăsate în
paragină timp de un sfert de veac, aflîndu-se foarte aproape de pericolul de a
fi dărîmate. Constantin Brâncuși și-a exprimat
dorința de a dona Statului
Român peste 200 de lucrări, împreună cu atelierul său din Paris, de pe Strada
Impasse Rosin nr. 10.
Oferta
lui Constantin Brâncuși a fost prezentată în Ședința Secțiunii de Știință,
Limbă, Literatură și Artă, a Academiei Republicii Populare Române din 7 martie
1951, prezidată de Mihail Sadoveanu. În acel cadru, opera imensă a
lui Constantin Brâncuși a fost calificată ca reprezentativă pentru burghezia
decadentă, iar moștenirea oferită de artist a fost refuzată.
Vom
prezenta procesul-verbal din acea ședință, cu o puternică încărcătură
proletcultistă, imprimată de U.R.S.S., cu sprijinul direct al conducerii
superioare a Partidului Muncitoresc Român, în frunte cu Gheorghe Gheorghiu-Dej.
Acel proces-verbal s-a transformat într-un document de ,,istorie întunecată”. Academicieni
și intelectuali români de primă mînă, universitari
cu greutate și pretenții au participat la unul dintre cele mai anticulturale
momente din istoria Academiei Române, o dezbatere legată de opera lui Constantin
Brâncuși. Ședința a avut loc în urma cererii sculptorului român de a lăsa
moștenire Statului Român circa 200 de lucrări și atelierul din Paris. În acest
fel, Statul Francez a intrat în posesia lucrărilor și a atelierului.
* Ședința a fost prezidată de academicianul Mihail Sadoveanu, președintele comisiei. Au participat: academician
George Călinescu; academician Iorgu Iordan; academician Camil Petrescu –
dramaturg, romancier, filosof, poet, critic de teatru, istoric al limbii
române; academician Alexandru Rosetti - reputat lingvist și filolog, editor,
pedagog, istoric al limbii române; academician Alexandru Toma – scriitor, poet,
jurnalist, traducător; academician George Oprescu – istoric, critic de artă,
colecționar; profesor Jean Alexandru Steriadi – pictor, grafician; academician
Victor Eftimiu – dramaturg, eseist, povestitor, scriitor; academician Geo Bogza
– scriitor, jurnalist, poet, teoretician; academician Alexandru Graur –
lingvist, om de știință emerit; academician Ion Jalea, sculptor (pierzîndu-și
brațul stîng în război, toate lucrările le-a executat cu mîna
dreaptă); Krikor H. Zambaccian – biograf, pictor, eseist, critic de artă,
membru corespondent al Academiei Române; academician Gala Galaction – scriitor,
preot ortodox, profesor de teologie, traducător; Lucian Grigorescu – pictor,
membru corespondent al Academiei Române. S-au scuzat pentru că nu au putut fi
prezenți Gala Galaction și Lucian Grigorescu. Ei s-au pronunțat telefonic în
favoarea Raportului prezentat de Mihail Sadoveanu.
*
Procesul-verbal al ședinței din 28 februarie, prezentat de Mihail Sadoveanu, a
fost aprobat de participanți. Academicianul Iorgu Iordan depune raportul de
activitate pe luna februarie 1951 a Institutului de Ligvistică.
*
Academicianul Ion Jalea a dat citire unei note de completare a comunicării
domniei sale asupra sculptorului Constantin Brâncuși, prezentînd și
numeroase planșe și publicații cu reproduceri din Brâncuși. Rezumînd
ideile din comunicarea anterioară asupra cărții lui Sobolev, Teoria
leninistă a reflectării în artă, în care se punea problema formalismului în
artă, Ion Jalea amintește că a citat pe Paciurea și Brâncuși, ca exemple de
formalism în sculptură la noi în România. Fiind cazul tipic al unui artist de
talent care oscilează între realism și formalismul extern, cazul Brâncuși
trebuie să fie discutat pentru că ridică probleme importante.
*
Academicianul George Călinescu ia notă asupra comunicării făcute de Ion Jalea,
constată că Brâncuși nu poate fi considerat un creator în sculptură, fiindcă nu
se exprimă prin mijloacele esențiale și caracteristice ale acestei arte. Domnia
sa clarifică noțiunea de realism în sensul vederilor creatorilor de artă
sovietici, ca o transpunere pe plan superior a realității și nu ca o
reproducere fotografică a ei, așa cum e înțeles în mod
stîngist. Domnia sa încheie arătînd inutilitatea
continuării discuțiilor asupra operei lui Brâncuși.
*
Academicianul George Oprescu spune că nota lui George Călinescu a lămurit o
serie de chestiuni importante. Domnia sa arată datele și faptele citate de
domnia sa cu privire la Brâncuși, o figură mai puțin cunoscută, arată lipsa lui
de sinceritate și îl ilustrează ca pe un om de talent și de mari speranțe în
prima parte a activității sale, dar care, sub influența unor sculptori de modă
la Paris, care cultivau indefinitul și cubismul, speculează prin mijloace
bizare gusturile morbide ale societății burgheze.
*
Academicianul Victor Eftimiu precizează că Ion Jalea a intenționat prin
comunicarea domniei sale să reabiliteze operele valabile ale lui Constantin
Brâncuși.
*
Academicianul Alexandru Graur este împotriva acceptării în Muzeul de Artă a
Republicii Populare Române a operelor sculptorului Brâncuși, în jurul căruia se
grupează antidemocrații în artă. Domnia sa cere ca în secțiunea sa să se
discute pe viitor probleme rezolvate și publicate de autorul comunicării și
propuse spre discutarea Secțiunii.
*
Academicienii Krikor H. Zambaccian și Victor Eftimiu, revenind la sculptorul
Paciurea, arată că ,,himerele”
acestuia au fost un protest împotriva realităților de atunci și că Paciurea
a terminat ca realist cu busturile, printre care se numără cel al lui Tolstoi.
*
Academicianul Camil Petrescu relevă meritul comunicării lui Ion Jalea, de a fi
prilejuit discuții interesante și de a fi deschis probleme de o semnificație
deosebită. Domnia sa anunță că, în ședința viitoare, își propune să precizeze cîteva
nuanțe asupra formalismului în artă.
Ședința se ridică
la orele 19.
Secretarul secțiunii, Academician Mihail Sadoveanu.
* * *
Figură
centrală în mișcarea artistică modernă, Constantin Brâncuși este considerat
unul dintre cei mai mari sculptori ai Secolului al XX-lea. Sculpturile sale se
remarcă prin eleganța formei și utilizarea sensibilă a materialelor, combinînd
simplitatea artei populare românești cu rafinamentul avangardei pariziene.
Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea, cît și
importanța acordată luminii și spațiului sînt trăsăturile
caracteristice ale creației lui Brâncuși. Opera sa a influențat profund conceptul
modern în sculptură, pictură și desen. În anul 1957, Constantin Brâncuși se
stinge din viață și este înmormîntat în Cimitirul Montparnasse din
Paris.
Prof.
dr. IOAN CORNEANU
Ing.
MIRCEA PÎRLEA
Av.
NICOLAE DECSEI
- 30-09-2024
- 0 Comentarii
- 54
- 0
24.8 C