- 17-07-2020
- 0 Comentarii
- 337
- 1
În numărul 1538 al revistei, din 29 mai, ați putut
citi prima parte dintr-un material mai complex, conceput și realizat sub semnul
magic al unui buchet de Centenare (petrecute aproape simultan), într-o perioadă
de grație unică a Statului Istoric format la 1 Decembrie 1918. Ca urmare a unor
mișcări naționale determinante, circumscrise unei conjuncturi internaționale
favorabile, anii 1918, 1919 și 1920 au trasat coordonatele României Mari,
pecetluite cu jertfe umane și cu imense pierderi materiale. Despre episoadele
care au generat aceste schimbări, cu tot cortegiul lor dramatic și emoțional,
veți citi, în continuare, în paginile de mijloc ale ,,României Mari”.
Mai avem nevoie, azi, de Trianon?
Iată o întrebare care – chiar
dacă nu a fost formulată ca atare – s-a strecurat în mod insidios în toată
această perioadă în care s-a vorbit și s-a scris despre Centenarul Trianonului
– locul din Palatul Versailles, de lîngă Paris, unde, la 4 iunie 1920, a fost semnat
Tratatul de Pace cu Ungaria – document ce a consfințit, pe plan internațional,
Unirea Transilvaniei, Banatului, Crișanei și Maramureșului cu România. Unii au
aruncat-o în spațiul public și cu alte prilejuri, aceștia fiind pătrunși de
convingerea că – pentru ei – Trianonul nu a existat niciodată, deși
consecințele acestui mare eveniment le-au simțit și trăit din plin; alții –
inventînd ei o așa-zisă prescripție, după scurgerea unui secol de la semnarea
Tratatului – efectul acestora ar fi devenit nul, putîndu-se, deci, trece la
ștergerea lui din Cartea de Istorie a Omenirii, cu consecințele de rigoare, în
primul rînd pentru România; o altă categorie
de cîrcotași au adus în scenă Conferința de Pace de la Paris din 20 iulie-15
octombrie 1946 și Tratatele de Pace de la Paris, semnate la 10 februarie 1947,
între Aliați și statele Axei, în urma celui de-al doilea Război Mondial; o
ultimă speță în acest demers îl ocupă cîțiva ,,deștepți” din presa autohtonă
care consideră că, dacă facem prea multe valuri despre Trianon, acum, la 100 de
ani de suferință a Ungariei, îi supărăm pe vecinii unguri și reaprindem
naționalismul românesc!
Bineînțeles, toate cele patru moduri de a diminua sau
chiar de a șterge semnificația istorică a Trianonului pentru România, nu sînt
altceva decît variante (mai rudimentare sau mai sofisticate) ale acelor oameni
care, călcînd în picioare Istoria și drepturile Poporului Român și nesocotind
hotărîrile unui For Internațional la care au aderat state de pe întregul Glob
Pămîntesc, vor să întoarcă roata istoriei cu 180 de grade, ducîndu-ne înapoi
(ca în filmele S.F.) cu exact 100 de ani.
Deci, ce știm noi?
La 4 iunie 1920 a fost semnat Tratatul de la Trianon.
După semnăturile a 17 state (printre care Franța, Marea Britanie, Statele Unite
ale Americii, Italia, Japonia, România, Regatul Sîrbilor, Croaților și Slovenilor,
Cehoslovacia – pe de o parte – și Ungaria, pe de altă parte), Tratatul a fost
întărit prin 37 de semnături ale președinților de consiliu de miniștri,
miniștrilor de Externe, ambasadorilor, înalților comisari, miniștrilor
plenipotențiari, reprezentînd 23 de țări din Europa, Asia, America Latină,
America de Nord, Africa și Australia. Cu asemenea semnături grele – Tratatul
devenind, astfel, un document beton – cine se mai gîndea la nerespectarea
acestuia sau la revizuirea lui? Cum cine? Ungurii!
Chiar în ziua de 14 noiembrie 1920, cînd Tratatul este
ratificat (n-au avut încotro!) și de Adunarea Națională a Ungariei
(Parlamentul), s-au dezlănțuit atacurile împotriva României și a Tratatului de
la Trianon! Documentele vremii au reținut reacția revizioniștilor din
Parlamentul ungar, care au jurat că nu-l vor respecta niciodată, angajîndu-se
să lupte pînă la moarte pentru la refacerea Ungariei Mari: ,,Cred în
Dumnezeu. Cred în patrie. Cred în reînvierea Ungariei milenare”, jurămînt
urmat de strigătul războinic: ,,Nem! Nem! Soha!”.
Ce s-a întîmplat, de fapt? Un lucru extrem de grav –
Parlamentul ungar, după ce ratificase Tratatul, a șters cu buretele urii
articolul 45 din acest document internațional, care arată astfel: ,,Ungaria
renunță, în ce o privește, în favoarea României, la toate drepturile și
teritoriile asupra fostei monarhii Austro-Ungare situate dincolo de frontierele
Ungariei, astfel cum sînt fixate la art. 27, partea a II-a (Frontierele
Ungariei) și recunoaște prin prezentul Tratat sau prin orice alte Tratate
încheiate în scopul de a îndeplini prezenta încheiere, ca făcînd parte din
România”.
Problema semnalată nu era una de conjunctură, ci una
sistemică. Cu cîteva luni înainte de această reacție, cînd același Parlament a
trebuit să ratifice Tratatul colectiv asupra frontierelor, pe fundalul
scandării ,,Nem! Nem! Soha!”, ziua de 4 iunie a fost declarată ,,zi de doliu
național”. Mergînd dincolo de declarații, s-a hotărît crearea unor unități
paramilitare, așa-zisele Brigăzi de luptă pentru renașterea Ungariei
milenare, cărora Arhiducele Iosif de Hamburg le-a înmînat Drapelul de
luptă, ordonîndu-le: ,,Doresc să împlîntați acest Drapel foarte curînd pe
crestele Carpaților Nordici și să-l purtați, de asemenea, cu glorie pînă la
Adriatică”. Dînd frîu liber veninului unguresc, România a fost declarată ,,actualmente
și în viitorul apropiat principalul nostru dușman”, slogan ce era întărit
de un plan
diabolic elaborat de amiralul fără flotă, Horthy, plan în cinci puncte.
Citiți-le și îndrăzniți să
formulați un răspuns la întrebarea din titlu încercînd să priviți aceste
rînduri de revistă prin prisma activității UDMR în România, dar citiți-le și în
oglinda în care se reflectă chipul actual al Ungariei (de care vom vorbi mai
încolo).
1. Încercuirea diplomatică a
României;
2. Instruirea ideologică a
populației din Ungaria și a Mghiarimii din România;
3. Creșterea economică a Ungariei
și sabotarea economică a României;
4. Creșterea prestigiului
Ungariei în exterior, concomitent cu scăderea propagandistică a celui al
României;
5. Intensificarea activității
organizațiilor iredentiste ale minorităților ,,maghiare”.
Descriind atitudinea din
Parlamentul ungar, ,,Adevărul” din 19 noiembrie 1920, în știrea ,,Cum au
ratificat ungurii Tratatul de pace”, cred că redă în modul cel mai fidel
atmosfera și reacția statului maghiar în acel moment. Reproduc din acest text: ,,În
ziua ratificării, toată Budapesta era în doliu. Toate edificiile publice
arboraseră drapele de doliu. Toți deputații veniseră la Adunarea Națională în
haine negre. Președintele Rakowski a întrebat, într-o tăcere mormîntală, dacă
Adunarea Națională acceptă Pacea de la Trianon. Nici un răspuns. Deputații stau
imobili la locurile lor, nimeni nu se mișcă. Președintele Rakowski: «Deoarece
văd că nimeni nu ia cuvîntul contra Păcii de la Trianon, o declar acceptată».
Atunci, primul-ministru, contele Teleki, se scoală și anunță Adunarea că-și dă
demisia. (...) În urma știrii despre ratificarea Tratatului de pace, s-au
produs dezordini violente în Budapesta. În apropiere de Budapesta se aflau
1.600 de soldați sub conducerea baronului Babarczy, care voiau să împresoare
Adunarea națională și să aresteze pe deputați, zădărnicind astfel ratificarea
Tratatului. Conspirația militară a fost, însă, descoperită la timp și
conspiratorii au fost arestați”.
Cum gîndul
de revanșă vine mînă-n mînă cu trădarea, cred că este momentul să introduc un
prototip al acestui procedeu (aproape incredibil) redat, însă, cu acuratețe, de
calendarul ,,Certitudinea” al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din
România pe anul 2020, sub titlul ,,Înțelegere secretă între Ungaria și
Franța, prin care se încearcă recuperarea Transilvaniei pentru Ungaria”: ,,(...)
la Paris, la 18 martie 1920, echipa conților Pal Teleki, Imre Csaki și Albert
Appony obținea un succes important, prin deschiderea de negocieri secrete cu
guvernul francez. Ele au fost finalizate la 12 mai 1920, prin semnarea unui
tratat economic secret, ungaro-francez,
prin care, în schimbul sprijinului Franței pentru recuperarea Transilvaniei,
Ungaria vindea pielea ursului din pădure, adică ceda, pe o perioadă de 90 de
ani, exploatarea cărbunelui din Valea Jiului. Ca urmare, Maurice Paleologue
(diplomat francez de origine română, secretar general al MAE al Franței)
transmite Bucureștiului, la 23 martie 1920, propunerea-capcană de integrare a
României, alături de Ungaria, într-o Confederație a Dunării (copie avant la
lettre a integrării europene), confederație revizionistă, care urmărea
reînființarea Imperiului Austro-Ungar. Take Ionescu refuză «mărul otrăvit» și
începe demersurile pentru constituirea unei alianțe regionale contra
revizionismului statelor învinse în război”.
Cum poți să comentezi încercarea
de trădare a unui stat care a făcut parte din Antanta alături de România? Doar,
probabil, cu o marjă de rezervă față de autenticitatea acestei informații
explozive. Aceasta despre francezi. Dar ce să comentezi despre unguri?
Dimpotrivă, cred că, în acest caz de pură substituire în locul unui stat vecin,
suveran și independent, ar trebui să ne raportăm fie la ignoranța ungurească,
fie, mai degrabă, la apetitul neamului lui Attila de a-i da la o parte pe
primii sosiți, pentru a se instala hunii în ținuturile ,,lăptoase” ale Europei.
În speță, cum să promiți tu, noul stat maghiar, constituit în urma destrămării
Imperiului Austro-Ungar, ca stat unitar, cu hotare trasate și stabilite prin
Tratate internaționale, care au valoare definitivă, cum să promiți – drept miză
a unui virtual ajutor în recuperarea a ceea ce nu mai este al tău – să plătești
cu ceva ce nu are tangență măcar cu fostul teritoriu românesc aflat sub tutela
austro-ungară? A făcut Valea Jiului parte vreodată din Transilvania
habsburgică?
Nerecunoașterea și sabotarea
Tratatului de Pace de la Trianon, din partea statului maghiar, a continuat sub
un evantai de forme și reprezentări care ne-ar acoperi un spațiu tipografic prea
mare pentru a fi enumerate toate. Studiind presa din secolul care ne-a adus în
pragul Centenarului Păcii de la Versailles, precum și diverse materiale
istoriografice din etape diferite, dacă ești slab de înger sau nu ești racordat
la pulsul politic al Planetei, te poți declara stupefiat de anvergura și de
complexitatea activității statului maghiar fie pe palierul amenințării
subversive a Păcii, fie pe cel mai la îndemînă – propaganda mincinoasă
împotriva Trianonului.
Din prima parte a acestui proiect
monstruos fac parte planurile nebune ale lui Horthy de a provoca incidente
armate, așa cum s-a întîmplat cu gazarea soldaților cehi din barăcile lor din
Slovacia, trimițînd apoi trupe maghiare în zonă! În latura propagandistică (vă
amintiți de punctele planului lui Horthy!), printre alte documente revelatoare,
la CNSAS s-a descoperit o scrisoare trimisă în 1986 lui Ion Rațiu în Marea
Britanie de către Corneliu Coposu. Fost membru de vază al Partidului Național
Țărănesc al lui Iuliu Maniu, Corneliu Coposu – cunoscut de masele largi din
România abia după 1989 – a fost tîrît în mocirla propagandei iredentiste ungare
fără voia lui, ceea ce l-a determinat să reacționeze prin această scrisoare la
un veritabil exemplu de manipulare a opiniei publice (în primul rînd din
România, dar și din Diaspora).
Constituind o piesă elocventă în
,,dosarul” propagandei iredentiste maghiare, în încercarea de deturnare a
realității Istoriei și atragerii unor personalități politice, literare,
culturale, științifice etc. românești, în mirajul șantajului iredentist –
pentru a înțelege mai profund substratul acestei politici parșive ungurești
desfășurată pe întinderea unui secol – vă rog să citiți cîteva citate mai ample
din acest document păstrat de Securitatea română. Mai întîi, să vedem sursa
mediatică declanșatoare a acestui demers al lui Corneliu Coposu. Cine credeți
că infesta aerul Europei cu o mîrșavă propagandă antiromânească (promovată –
culmea! – chiar de unii conaționali fugiți în Occident)? Cine putea fi decît
nocivul post de radio ,,Europa Liberă”, locul din Munchen, de unde (să nu uităm
– cu dolarii americanilor) zeci de ani s-au revărsat tone de zoaie verbale
asupra României, otrăvindu-ne ființa și inima prin așa-zisele emisiuni despre
România, în care ne ,,dezvăluiau” ceea ce noi trăiam și știam deja. Alde Monica
Lovinescu, Virgil Ierunca și o duzină de transfugi (printre care și un actual
ambasador al României) ne dădeau lecții de democrație, înfierînd regimul
comunist și ridicînd în slăvi societatea capitalistă de consum!
Apropo: postul de radio ,,Europa
Liberă” – reșapat și cosmetizat – și-a reluat activitatea în noile condiții
geopolitice europene! Cui mai folosește minciuna lor, în condițiile în care
Europa chiar este ,,liberă”, așa cum ați visat voi decenii întregi?
După ce declamă manifestările lui
patriotice, din trecut, considerînd că ,,interesele majore și permanente ale
României ar trebui să constituie o evanghelie a adevăraților patrioți”, Corneliu
Coposu ne oferă o adevărată lecție de Istorie românească, valabilă și în zilele
noastre vizavi de o anumită parte a etniei maghiare: ,,În ce privește
tendința voastră de colaborare cu expatriații maghiari pentru anumite obiective
comune, cred că aceasta ar trebui să fie riguros condiționată, din partea
românilor, de o declarație publică neechivocă făcută de Comunitatea Maghiarilor
Emigrați că renunță definitiv la calomnierea României, la falsificarea
Istoriei, la acțiunile lor revizioniste, la revendicarea, directă sau mascată,
a Transilvaniei noastre”.
Ce lecție
de Istorie Românească i-a predat românul din Țară, Corneliu Coposu, românului
din afara Țării, Ion Rațiu! În acest model de discurs se observă cu destulă
ușurință deosebirea dintre românii din Țară și cei din Diaspora, cei din urmă
lăsîndu-se influențați de popularizarea tezelor maghiare care au ecou în ,,cercurile
lesne influențabile din Apus, receptive la tînguielile vecinilor noștri, care
ar trebui să fie informate despre realitățile istorice, politice, geografice și
economice ale atît de puțin cunoscutului Răsărit al Europei”. În partea
finală a acestei scrisori-document, liderul PNȚCD reiterează cîteva date
calendaristice, cînd Ungaria și-a asumat recunoașterea deciziilor față de noua
stare de fapt, reamintind, de pildă, de declarația din 25 noiembrie 1947 a
delegației guvernamentale maghiare, în frunte cu prim-ministrul comunist Lajos Dionyes,
care proclamă categoric că ,,problema litigioasă dintre țările noastre este
considerată rezolvată, opinia publică maghiară este recunoscătoare României
pentru drepturile naționale cetățenești acordate ungurilor din Transilvania”, declarație
succesiv confirmată la 25 noiembrie 1956 și la 26 februarie 1958.
Această scurtă incursiune în Istoria de un veac a
Trianonului la care se vor adăuga datele din episodul următor – pune în
antiteză politica a două țări a căror Istorie este legată de ,,fenomenul” Trianon:
Ungaria și România, în contextul analizării formelor și metodelor adoptate de
aceste țări în dezintegrarea sau în apărarea (după caz) a ceea ce a hotărît
oficial Conferința de Pace de la Paris. Din păcate, datele culese din presa
vremii înclină categoric balanța în favoarea Ungariei. După cum vom constata –
cu o mirare naturală pentru amorțeala și indecizia decidenților români – de la
Horthy încoace toată energia revizionistă a Ungariei (indiferent sub ce regim
politic s-a aflat țara) a fost canalizată într-o singură direcție: anularea
Tratatului de Pace și stăpînirea, din nou, a Transilvaniei, scop atins (chiar
dacă numai pentru o perioadă de 4 ani și ceva) cu sprijinul lui Hitler, cînd
Ungaria a devenit remorca Germaniei în ,,opera” de revizuire a frontierelor
stabilite prin Tratate și Convenții internaționale cu mulți ani înainte.
Mai avem, azi, nevoie de Trianon? Altfel, cum să ne
renegăm trecutul?
Da, mai avem! Ca de aer!
(va urma)
GEO CIOLCAN
-0.4 C