Capitalismul de rit nou
  • 22-12-2019
  • 0 Comentarii
  • 732
  • 6

Sîntem la final de an. Ne uităm mai mult în propria ogradă și mai puțin la ce se întîmplă în zona de guvernămînt. Sîntem ceva mai aplecați spre cele sfinte, unii dintre noi, sau spre cele culinare, majoritatea. Crăciunul vine an de an, la dată fixă, ca un reper al gîndurilor bune, al Nașterii lui Christos, al celor trei crai de la Răsărit, al ieslei și al celei prea Sfinte Născătoare. Pentru noi, creștinii, Crăciunul este o dată sfîntă în calendar, momentul în care salvatorul nostru, Isus Christos, s-a născut, și, timp de 33 de ani a fost aici, pe pămînt, cu noi, pentru ca apoi să moară și să învie, luînd cu el păcatele lumii. Cam asta trebuie sau ar trebui să însemne ziua de 25 decembrie pentru noi, românii, în mod special, și pentru noi, creștinii, în general. Dar, oare, e așa? Nu, nu, nu!

Lăsînd la o parte faptul că în această perioadă, în loc să fim mai buni, se observă o creștere a energiilor negative la nivel general, noi, românii, am transformat Nașterea Domnului într-un recital culinar, într-o cursă cu obstacole prin hipermarketuri, am transformat o masă de prînz într-o vitrină a unei bunăstări îndoielnice. Încet, încet ne depărtăm de la credință, dar ne folosim aprig de ea cînd e vorba de mîncare, de expunerea bogăției sau doar a unor gînduri ipocrite de bunătate. Pentru că, pentru cei care sînt cu adevărat buni la suflet nu există nici un fel de motiv – nici creștin, nici ne-creștin – pentru a fi buni. Mesajul ăsta care ne tot intoxică de ceva timp – ,,de Crăciun, fii mai bun” – a devenit idiot prin însăși natura lui. De ce să fiu mai bun doar de Crăciun, iar în rest nu? Care este, de fapt, ideea? De Crăciun să fim la fel de buni precum sîntem în tot timpul anului, așa e normal. Cei buni nu au motiv să fie așa doar de Crăciun, așa cum cei răi nu vor fi mai buni cînd e Crăciunul. În fond, pentru lichele, Crăciunul devine doar un mod ipocrit, expandat, de a arăta cît de ,,buni” sînt ei cînd, în realitate, tot ce fac, dacă fac, are drept scop doar o publicitate, fie ea în zona lor minusculă de interes, fie în spațiul public. Crăciunul este un moment în care poți să fii alături de familie, poți să oferi și să primești gînduri bune, poți să profiți de timpul liber ca să fii cu familia, dar a îndemna oamenii să fie mai buni doar pentru că e Crăciunul este un nonsens, o antireclamă. Dacă ești bun, fii bun mereu. Dacă nu ești un om bun, rămîi la fel. Nu te va schimba nici Crăciunul, nici bunăstarea și nici măcar ipocrizia de care dai dovadă cînd mergi și oferi un pachet unui bătrîn, în timp ce camerele de filmat sînt călare pe tine. Bunătatea este un dar, este o relație directă cu Dumnezeu. Nu are legătură cu crucile din calendar, fie că sînt ele negre sau roșii.

A fi bun, a fi deschis și empatic cu semenii tăi a devenit un lucru rar în România. Viața asta în care profitul a devenit noul zeu al relațiilor interumane ne-a schimbat pe toți la nivel relațional. Am devenit mai închiși în noi înșine, mai rezervați. Nu mai avem încredere în cei de lîngă noi, nu mai avem curajul să ne expunem gîndurile bune, sincere, față de alții. Lumea, la nivel general, s-a înrăit, pentru că se pare că asta înseamnă, în fond, capitalismul de rit nou. Dacă este nevoie să fim îndemnați de TV să fim mai buni sau mai puțin buni, dacă este nevoie de coșuri pline de cadouri ca să ne arătăm așa-zisa bunăstare sau bunătate, înseamnă că, în curînd, tot prin TV o să fim instruiți să ne spălăm pe dinți dimineața, să ne batem cu vecinii la știrile de la ora 5 și să ne deplasăm în grupuri spre sanatoriu sau cimitir, după caz, atunci cînd sistemul nu va mai avea nevoie de noi.

Pe un fond mediatic propice, ne-am transformat din Homo sapiens, într-o specie usor amorfă, manevrabilă și foarte fudulă, care reacționează imediat la pachetele viu colorate din hipermarketuri și care devine extrem de violentă atunci cînd e vorba de educație și bun-simț.


D.A.

 

Imi place articolul
Lasa un comentariu
Nota: HTML nu este primiti!
Trimite