- 13-08-2021
- 0 Comentarii
- 749
- 2
Secvența 5
Mulţimi de români pornesc în bejenie,
către vechiul Regat: trenuri, maşini, căruţe, furgoane ale Armatei. Scene de
despărţire, dureroase. În aşezările româneşti năvălesc trupele maghiare şi
jandarmii cu pene de cocoş la pălărie. De pe clădirea unei primării un honved
azvîrle Tricolorul românesc, pe care camarazi de-ai lui îl stropesc cu benzină
şi îi dau foc. În alt loc, o româncă însărcinată e spintecată de o baionetă.
„Garda Zdrenţăroşilor” se năpusteşte şi într-o biserică ortodoxă, unde
jefuieşte sfintele odoare din altar. La opoziţia îndîrjită a preotului român,
se produce o scenă de coşmar: acesta e prins, lovit cu violenţă şi răstignit
efectiv, pe uşa exterioară a bisericii. Toate aceste cadre se desfăşoară
într-un vacarm de nedescris. În răstimpuri, e supra-imprimată harta spintecată
a României, cu Ardealul de nord-vest înconjurat de sîrmă ghimpată.
Secvența 6
Într-un sat de pe Valea Mureşului, pe
nume Toldal. Trupele paramilitare ungureşti, din „Crucile cu săgeţi“, dau iama
într-o gospodărie românească, jefuind tot ce găsesc, de la aşternuturi de pat
pînă la animalele din bătătură. Nu sînt mulţi vandali, doar 7-8, dar îi conduce un ofiţer energic, uşor de recunoscut după gradul pe care îl
are, dar şi după o eşarfă neagră, care îi acoperă ochiul stîng, ca la gropari.
Numele lui este Esterhazi şi pretinde că descinde din familia de nobili cu
acelaşi nume. Noi îl vom numi Groparul.
Groparul (strigă): Petreanu, ieşi afară! Ştiu
unde te ascunzi.
În beciul casei, în semi-întuneric,
se găsesc 10 femei şi bărbaţi. O femeie tînără are un copil mic la sîn şi îşi
face cruce peste căpşorul lui. Lîngă ea, o ţărancă ceva mai în vîrstă, care
pare mama ei; aceasta este evlavioasă, fiindcă repetă, repede, de mai multe
ori. Rugăciunea inimii: „Doamne Isuse Christoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieşte-mă pe mine, păcătoasa!“. Prin geamlîcul pivniţei se zăresc bocancii
oaspeţilor nedoriţi, apropiindu-se ameninţător. În vremea aceasta, pe uliţa
satului vin doi tineri: Dumitru Petreanu şi vărul lui, Ion Aronescu. Ei discută
ceva cu însufleţire dar, cînd ajung în dreptul tăbliţei de lemn care arată
numele localităţii, se opresc şi din mers, şi din vorbit şi devin foarte
atenţi. Răzbat pînă la ei rafale de mitralieră. Furişîndu-se pe de lături, cu
mare grijă, tinerii ajung pînă aproape de gospodărie şi văd scene de groază: un
straia-meşter (subofiţer) a spart, cu ţeava puştii, fereastra pivniţei şi a
tras în neştire. În interior, camera de filmare dezvăluie scene teribile: au
murit aproape toţi.
Groparul (ordonă către gealaţii lui):
Scoateţi-i afară!
În cîteva clipe, la lumina soarelui
de toamnă, sînt expuse trupurile însîngerate ale victimelor. Cîteva încă mai
mişcă. Printre ele şi bătrînul Petreanu.
Groparul (sarcastic): Aici erai, Petrene?! La
ʼ918 parcă nu te ascundeai în beci, mamă-mamă ce-ţi mai mergea limba-n gură!
Petreanu (cu ultimele puteri): Ucigaşilor!
Ucigaşilor!
Groparul: Fără milă! Nem! Nem! Soho! (înjură pe
ungureşte).
Groparul scoate pistolul şi îl
împuşcă pe bătrîn în cap. La fel sînt împuşcaţi şi ceilalţi care mai dădeau
semne de viaţă. Tînăra mamă încă îşi mai ţine copilul de mînă, deşi amîndoi
sînt morţi. În acel moment Petreanu-fiul sare din ascunzătoarea lui, cu un
urlet cutremurător.
Dumitru Petreanu: Tată! Tată! Măicuţă...
Îngenunchează lîngă familia lui şi plînge
în hohote. Un ungur îi pune puşca la tîmplă, dar „şeful“ îi face semn să o lase
jos.
Groparul: Nu, nu acum. Şi nu aici. Trebuie să
le dăm o lecţie. Nu strică şi o execuţie publică, pentru învăţare de minte.
Cei doi tineri sînt legaţi cu mîinile
la spate şi scoşi pe poartă, în loviturile paturilor de armă. De sub cerdacul
casei, arată un căpşor mirat un puişor de ciobănesc, cu blană neagră,
cîrlionţată (ca astrahanul) şi crăvăţică albă; n-are mai mult de 4 luni, e
fetiţă şi se numeşte Mura, datorită ochilor de un negru intens si strălucitor.
La geamuri, pe lîngă perdele, cîteva femei privesc cu spaimă. La un moment dat,
o cireadă de vaci, venind dinspre Lunca Mureşului, umple toată uliţa, stîrnind
colbul drumului. În fruntea ei, un taur enorm, cu coarne fabuloase, fornăie pe
nări şi zgîrmă pămîntul cu copita. Prim-plan cu ochii lui mari, fixaţi pe
oamenii care îi tulbură „regatul”. într-o clipă, animalul îşi ia avînt şi-1
răstoarnă pe unul dintre paznicii tinerilor. În învălmăşeala creată, cei doi
prizonieri scapă cu fuga: din cîteva salturi. Dumitru se aruncă în apele
Mureşului, aşa cum era, legat la mîini; un „zdrenţăros” trage cu mitraliera
după el, dar nu-1 nimereşte, tînărul înoată aproape de talvegul rîului, lovind
apa numai cu picioarele, apoi, ajutîndu-se de o rădăcină de sub mal, îşi
desface legătura. În vremea aceasta. Ion a fost ajuns din urmă de alt
„zdrenţăros”, care îi înfige cuţitul în spate. în cădere, el mai apucă să
strige:
Ion Aronescu: Fugi, Dumitre! (Ca pentru sine,
intrînd în agonie.): Nu-i ierta... Nu-i ierta...
Secvența 7
Pe fondul cîntecului popular „Pe
Mureş şi pe Tîrnavă”, pe ecran se derulează metamorfoza toamnei în iarnă:
frunzele roşii devin, printr-un procedeu imaginistic ingenios, candele roşii,
montate ca nişte bijuterii rubinii, într-un cîmp acoperit cu ninsoare. În
fundal, se zăreşte Dealul Sângiorgiu, dominat de o troiţă de lemn, în timp ce,
din adîncuri, vine şi creşte cu litere de sînge, genericul filmului: CANDELE
DE ZĂPADĂ
Secvența 8
Paul Sadoveanu: Pe aici treceam, zi de zi, în drum
spre liceu.
Yvonne Popescu: Unde ai învăţat? La Sava sau la
Lazăr?
Paul Sadoveanu: La Sfîntul Sava. În fiecare zi
traversam Cişmigiul. Asta-i cea mai frumoasă amintire pe care ne-au lăsat-o
ruşii, dragă Yvonne.
Cei doi coboară scările înzăpezite şi
pornesc spre Rotonda Scriitorilor. Parcul e destul de pustiu, cîţiva trecători
se grăbesc spre casă, goniţi de la spate de lăsarea unei seri de cleştar rece.
Yvonne Popescu: Ce ziceai că ne-au lăsat ruşii?
Paul Sadoveanu: Cişmigiul. Asta ne-au lăsat. E opera
generalului Kiseleff. Fireşte, şi-a luat arhitecţi şi grădinari francezi, dar
dacă nu era el, poate că şi acum se mai întindea o mlaştină - Lacul lui Dura
Neguţătorul. Aici s-au auzit, ultima oară, lupii urlînd în Bucureşti.
Yvonne Popescu: Ştii, Paul, uneori mă întreb: de ce
nu te apuci tu de scris? Ai un nume atît de răsunător, începutul e greu. Îmi şi
imaginez o vitrină de librărie plină cu cărţile tale şi ale tatălui tău:
„Mihail Sadoveanu şi fiul”. Ca Alexandre Dumas...
Între timp, cei doi au intrat în
sanctuarul scriitorilor. În dreptul statuii lui Şt.O. Iosif, Paul o strînge în
braţe, o sărută pe ochi şi îi recită, în şoaptă:
Paul Sadoveanu: Afară-i noapte, ninge, plouă/ Pe cer se-arată negri norii/ Ah, unde-i
strălucesc iubitei/ Pe vremea asta ochişorii?!
Yvonne Popescu: Heinrich Heine!
Paul Sadoveanu: Tradus de... De cine?
Arată spre bustul lui Şt.Q. Iosif.
Paul Sadoveanu: Pe Şt. O. Iosif 1-a nenorocit o
femeie... Nevastă-sa, Natalia Negru...
Yvonne Popescu: Voi, bărbaţii, ar trebui să ştiţi că
femeile sînt abisale. Chiar şi noi ne îngrozim, uneori, de forţa noastră.
Paul Sadoveanu: Poezia sună mai bine în româneşte
decît în nemţeşte. Mark Twain zicea că infinitul a fost creat ca să arate în
cît timp va învăţa el limba germană.
Yvonne Popescu (dă roată, cu privirea, la statuile
care au făcut „căciuli” de nea): Parcă-s oameni de zăpadă. Păcat că nu-i şi
tatăl tău aici...
Paul Sadoveanu: Vai de mine, ce să caute printre ei?
Viii cu viii şi morţii cu morţii! N-ai văzut, pînă şi luminările de la paraclis
respectă regula asta. N-are decît 64 de ani. Yvonne, trebuie să vorbesc ceva cu
tine. Nu mai pot să mă ascund, nici de soţia mea, nici de tata, nici de colegii
din Armată...
Yvonne Popescu: Ce vrei să faci?
Paul
Sadoveanu: E timpul să divorţez. E vreme de război, destinele se
schimbă, oamenii mă vor înţelege.
Yvonne
Popescu: Faci cum crezi tu mai bine. Eu te aştept, oricum. Te
aştept de 5 ani... Un „lustru” de vreme...
Paul
Sadoveanu: Tocmai. Nu pot să-mi bat joc de tine... Nici de ea nu
pot... Dar am intrat într-un Nou An. Sfîrşitul lui nu ne va găsi la fel.
Presimt că pluteşte un cutremur mare... Nu sub pămînt, ci în aer. Astăzi, sînt
la Marele Stat Major. Dar mîine? Mîine s-ar putea să fiu în linia I. Dacă, Doamne
fereşte, îmi e scris să mor, vreau să-ţi las măcar numele meu...
În
dreptul Fîntînii lui Eminescu, o patrulă militară îi opreşte pe cei doi.
Maiorul
patrulei militare (salută reverenţios): Actele la control, vă rog.
Paul
Sadoveanu răspunde la salut şi prezintă documentele. Ofiţerul le cercetează cu
atenţie, apoi le restituie.
Maiorul patrulei militare: Doamna?
Yvonne Popescu (după ce îşi întoarce geanta pe dos):
Îmi pare rău, dar le-am uitat acasă... (Priveşte, întrebătoare, la însoţitorul
ei). Paul?
Maiorul patrulei militare: Îmi pare rău, domnule căpitan, dar e
stare de război. Pe dvs. vă ştie toată lumea, sînteţi fiul marelui Sadoveanu.
Dar dînsa? E soţia dvs.? Cine garantează pentru ea?
Paul Sadoveanu: Nu, nu e soţia mea. Şi nu ştiu dacă
trebuie să garanteze cineva pentru o doamnă atît de inofensivă. E o situaţie
mai delicată...
Maiorul patrulei militare: Înţeleg. Dacă nu era vorba de dvs., credeţi-mă
că o duceam la primul post de Poliţie. Pe viitor, fiţi mai atentă, stimată
doamnă. (Lipeşte călcîiele şi duce mîna la chipiu) Am onoarea să vă salut!
(va urma)
CORNELIU VADIM TUDOR
- 30-09-2024
- 0 Comentarii
- 54
- 0
24.8 C