
- 22-12-2020
- 0 Comentarii
- 173
- 1
Brândușa Zaița-Silvestru a fost
una dintre actrițele care au activat încă din prima perioadă de afirmare a Teatrului
„Țăndărică”. Într-un interviu apărut în „Libertatea”, în 2015, a spus că a
dat viață păpușilor și că a iubit toate marionetele pe care le-a mînuit.
Despre istoria Teatrului „Țăndărică“,
aflăm, dintr-un articol al lui Paul Suditu, din „România Mare”, că, în
1945, Lena Constante (1909-2005), împreună cu Elena Pătrășcanu, a
întemeiat primul teatru de păpuși de la noi, inventîndu-l pe
Țăndărică – „păpușa de lemn cea mai cunoscută
de români, un frate mai mic al lui Pinocchio”. A fost
ajutată și de actrița Lucia Calomeri și, mai tîrziu, li
s-au alăturat artiști păpușari precum Dorina Tănăsescu (artistă
emerită), Antigona Papazicopol, R. Zolla, Carmen Stamatide,
René George Silviu, Brândușa Zaița-Silvestru și regizorii Radu
Penciulescu, Silviu Purcărete, Cătălina Buzoianu, Ștefan Lenchiș
ș.a. Omul de cultură Radu Valter, secretar literar al acestui teatru
(1957-1987), sub direcția doamnei Margareta Niculescu (talentat
regizor), este autorul primei monografii a Teatrului „Țăndărică”. Merită să
spunem cîteva cuvinte și despre acest distins om de cultură, nu de
mult plecat de la noi, după mari suferințe și amputări cauzate de diabet. S-a
născut pe 7 martie 1925 la București, din părinți cu importante proprietăți –
teren arabil în cîmpia Bărăganului și podgorie în Prahova.
A mai avut o soră – Sanda Cămărășescu, cercetător științific la
Institutul de Istorie „N. Iorga” de la Șosea. Familia avea via și conacul pe
Valea Zidului, în Valea Călugărească, puțin mai jos de via și casa impunătoare
a familiei mele. Tatăl său, juristul Nicolae Valter, a fost arestat, a
făcut „stagiu la Canalul Dunării”, apoi prin alte închisori, fiind eliberat în
1964. Fiul, Radu Valter, cunoscător de limbi străine, a reușit, cu greu, să
facă Dreptul, apoi, cînd s-a înființat seralul la Facultatea
de Limbi străine de la Universitatea din București, a urmat și Franceza
(1966-1972). A scris mult, atît în cele trei decenii cît a fost
secretar literar la Teatrul „Țăndărică”, cît și după aceea.
În afară de prima monografie a acestui locaș de cultură, a scris articole
despre teatrul de păpuși, apărute în revista „Teatrul”. A tradus multe cărți
din limba franceză: „Secte, democrație și mondializare” de Anne Fournier
și Catherine Picard, „Luminile tainice în care m-am scufundat” de Robert
Sténuit, „O cronologie a Secolului XX”, de Béatrice
Compagnon și Anne Thévenin, „Bestiar fabulos”, – dicționar
de simboluri animaliere de Jean-Paul Clébert etc. Radu Valter e un nume
care va rămîne în cultura românească. Doamna Brândușa, care activa la
acest teatru încă din 1950, înainte de a se cunoaște cu Valentin Silvestru,
avea cuvinte de laudă pentru Radu Valter, care strălucea prin ținută și
cultură.
Brândușa Zaița-Silvestru s-a
născut la Botoșani, la 8 iulie 1933, primind numele Marioara-Brândușa. De la
tatăl său, Mihai Zaița, păstrează numele de familie și după căsătorie (8 ianuarie
1960), la Zaița adăugînd Silvestru.
În 1960, a absolvit I.A.T.C. Secția Actorie, iar după 1990 a
fost profesoară la U.N.A.T.C. La televiziunea
națională, a
realizat seriale cu păpuși pînă în ’80. A colaborat la Teatrul radiofonic între
1959 și 1985. Extrem de inventivă, a dat naștere unor personaje memorabile: Elefănțelul
curios, Cenușăreasa, Puiul, Coțofana hoață, Sînziana,
Nevestele lui Don Cristobal etc. A fost voce în filmele de animație
pentru copii, precum Uimitoarele aventuri ale muschetarilor, semnat de
Victor Antonescu, i s-a auzit vocea unui personaj din Coana Chirița (la
radio, 1986), a participat la filmul Bună seara, Irina (alături de
Ștefan Iordache și Vali Seciu) ș.a. Antrenat
alături de soție,
Valentin Silvestru colaborează la volumul Teatrul de păpuși din România (1968).
Nenumărate
au fost distincțiile primite, prin care i s-au recunoscut meritele în teatrul
de păpuși și ca actriță: a primit de două ori Premiul UNITER, precum și diplome
de excelență de la colegii de breaslă din Timișoara, Arad, Oradea, Galați etc.,
diplomă de excelență pentru întreaga activitate la Teatrul „Țăndărică”. La
acestea se adaugă Ordinul Meritul Cultural Clasa a V-a pentru merite deosebite
în domeniul artei dramatice, semnat de N. Ceaușescu (6 noiembrie 1967) și
Ordinul Național „Serviciul Credincios” în grad de Cavaler (13 decembrie 2002).
A rămas aceeași persoană primitoare, cu replica pe buze, vioaie, gata oricînd să ajute pe cei interesați, cu informații
utile. Am vizitat-o, de cîteva ori, la locuința din Piața Kogălniceanu, și m-au impresionat ordinea
și curățenia de farmacie care domneau chiar și în balconul cu deschidere spre
statuia lui Kogălniceanu.
În septembrie 2019, după „Sîntă Mărie”, am stabilit o zi de vizită,
promițîndu-i că-i fac o surpriză. O nouă carte? – m-a întrebat
bucuroasă. Nu, ceva mai important decît o carte! Vai,
să nu-mi aduci cadouri că nu mai am unde să le mai pun! Nu sînt „cadouri”, e
ceva de suflet! M-a primit, ca de obicei, cu sucuri și o tavă de prăjituri.
I-am desfășurat, pe masă, articolul VALENTIN SILVESTRU, umorist și critic
teatral, apărut în revista de înaltă cultură „CURTEA DE LA ARGEȘ”
(redactor-șef Acad. Gh. Păun), pe două pagini mari. A rămas nemișcată. A luat
paginile, le-a privit cu aviditate, s-a uitat la mine cu ochii umezi și și-a
dat cu palma în piept: „Ah, de-acum pot să mor! Credeam că a fost uitat!”. Ce
să vă mai spun? Cine se gîndea că, după trei luni și ceva, i s-au
îndeplinit cuvintele? În ultima săptămînă a lui
decembrie, a făcut gripă. S-a tratat acasă, cîteva zile, dar
s-a agravat și a fost luată cu salvarea. După cîteva zile a
murit la spital, sîmbătă, 28 decembrie 2019. Am fost
anunțată de sora dumneaei, cu care locuia. I-au fost alături, pînă în
ultima clipă, sora Liliana și verișoara Nicoleta. Plecarea ei într-o lume mai
bună, mai dreaptă, a fost anunțată cu durere, pe internet, de colegi și
prieteni, precum Monica Duțu, Adi Mondiru, Viorel Tudorache,
Grațiela Ștefan-Ene.
Înmormîntarea a avut
loc în ultima zi a anului, la Cimitirul „Izvorul Nou” din cartierul Dristor. A
fost prezentă multă lume din domeniul teatrului și al culturii, care i-au adus
un ultim omagiu. După slujba oficiată, în capela cimitirului, de doi preoți, a
vorbit Grațiela Ștefan-Ene, care a evocat momentele principale ale
vieții celei care stătea, pentru ultima dată, cu fața către cer, dar cu ochii
închiși. Fosta sa studentă a subliniat faptul că Doamna Brândușa a fost nu
numai o profesionistă desăvîrșită, ci și un om care punea mult suflet în tot ce făcea. A fost apropiată
de oameni, de copii, de studenți. „Mie mi-a fost nu numai Profesoară, ci și
prietenă. De fapt, între noi mai exista o legătură, o coincidență dată de Dumnezeu:
deși eram născute în ani diferiți, ambele am văzut lumina într-o zi de 8 iulie.
Prin păpușile create, prin mînuirea lor, prin glasul ei, a dăruit
copiilor sufletul ei. Va rămîne un simbol pentru teatrul de păpuși și
în viața culturală a țării. Îi vom păstra vie amintirea”.
Apoi a vorbit și cea care scrie
aceste rînduri, încheind cu versurile unui cîntec
învățat de la Părintele Constantin Galeriu, la Biserica „Sf. Vasile” din
Ploiești, unde și-a petrecut copilăria și adolescența, priceasnă cu accentuată
notă de doină:
Un lung tren ne pare viața, ne
trezim în el mergînd
Fără să ne mai dăm seama unde
ne-am trezit și cînd
Fericirile sînt halte unde stăm cîte-un
minut
Pînă să ne mai dăm
seama, sună, pleacă, a trecut
Iar durerile sînt stații lungi de
nu se mai sfîrșesc
Și în ciuda noastră parcă tot mai multe
se ivesc
Ne trec zilele, trec anii, clipe
sfinte și dureri,
Așteptînd
hrăniți de visuri noi momente de plăceri
Mulți copii voioși se urcă, cîți în drum
n-am întîlnit
Iar cîte-un
bătrîn coboară, trist, de forțe istovit
Vine însă-odată vremea să ne
coborîm și noi
Ce n-am da atunci o clipă să
ne-ntoarcem înapoi
Căci pe cînd privim în urmă plîngem timpul ce-a trecut,
Sună goarna veșniciei, am trăit,
dar n-am știut.
Actrița Brândușa Zaița-Silvestru
a știut pentru ce-a trăit: „Am avut parte de cea mai frumoasă perioadă a vieții
mele aici, la Teatrul Țăndărică, și am iubit toate marionetele pe care le-am mînuit”.
Ea a rămas în amintirea și în conștiința
românilor drept „Zîna păpușilor”,
care-și împrumuta vocea personajului căruia îi dădea viață. Și nu va fi uitată.
Dr. ELIS RÂPEANU
- 21-01-2021
- 0 Comentarii
- 688
- 6
2.9 C