
- 26-03-2021
- 0 Comentarii
- 410
- 0
Epigramistul
poate fi comparat cu ziaristul, pentru că în opera lui consemnează, prin arta
concentrării și a ingeniozității, evenimente, fapte, comportamentul uman din vremea
sa, astfel că opera devine o oglindă a societății. Ca și în cazul ziaristului,
în afirmarea lui nu funcționează adagiul latin Acta non verba – fapte nu
vorbe –, ci tocmai intercondiționarea celor doi factori: lucrarea, fapta sa
implică, absolut necesar, cuvîntul (scris) sau vorba rostită. Aceste
profesii (și altele care presupun folosirea condeiului) nu se pot materializa
fără mînuirea cuvintelor care dau înțeles gîndurilor
și comunicării. Scriitorii și oratorii, cu ajutorul vocabulelor, a lexicului, își
îndeplinesc „faptele”, menirea de a face cunoscute alte „fapte”, aspecte,
convingeri, esențialul epocii lor. Să nu uităm că Logosul – cuvînt,
rațiune, știință – cu sens complex, este a doua persoană a
Treimii Dumnezeiești, este Fiul lui Dumnezeu și Cuvîntul
Întrupat – Creatorul. Fără cuvînt n-ar fi posibilă comunicarea între
omeni și nici între om și Dumnezeu:
E-o lege
ce domină lumea-ntreagă –
Pe atei
și p-ăi cu suflete creștine:
Cuvintele
îi fac să se-nțeleagă
Și tot acestea-i fac să se dezbine.
Prin cuvînt se
exprimă adevărul, dar se spun și minciuni, se fac glume, se provoacă rîsul, că
I-e dat
să rîdă omului
Cum
frunza-i dată pomului
Că rîsu-n viață-și
are rostul,
Dar nu
și-atunci cînd rîzi ca prostul.
Quid verbis opus est? – ce nevoie e de vorbe, se întreabă Plautus.
Cum, ce e nevoie de vorbe? Cu ele ne îmbrobodesc aleșii, cu cuvinte, chiar cu
cuvinte mari, găunoase:
Istoria
ne-nvață în zadar
Că-n
vremuri tulburi echilibre nu-s:
Cînd
adevăru-atîrnă la cîntar,
Minciuna
se ridică tot mai sus.
Uno
verbo (într-un cuvînt) mulți români
s-au deșteptat, mai ales cei plecați din țară, care, sperăm, se vor întoarce pe
pămîntul care le-a dat viață, limbă, tradiții, credință.
Românul se ascute la minte și învață să discearnă adevărul de minciună, că
Paradoxu-i
la-ndemînă
Poți să-l
spui și celorlalți –
Adevăru-i
o fîntînă:
Adîncindu-l,
îl înalți.
Ce mai
încoace și-ncolo, îndrăznesc să zic și eu, precum Cicero,
meis verbis – în numele meu și, pentru a stîrni
spiritul cititorului, îl invit să parcurgem împreună niște trasee, să voiajăm
în lumea epigramei actuale, ca-ntr-un
pamflet care merge nu pe trei cărări, ci pe patru (versuri). Această specie
literară lirică este un ferment al umorului românesc – una din valorile
fundamentale ale comicului – care face parte din fibra psihică a românului.
Nimeni (și nimic) nu poate să ne ia acest dat. Spațiul nostru geografic și
istoria ne hrănesc nu numai fizic, ci și spiritual. Umorul, gluma, hazul de
necaz și-a înfipt rădăcinile în adîncul firii
noastre, îmbogățindu-se, în evoluție, cu
nuanțe noi. Pe substratul strămoșilor noștri daci care mureau rîzînd cu
fața la dușman, s-a suprapus aciditatea latinului, apoi ne-am îmbogățit cu noi
valențe infiltrate din Balcani – zeflemeaua, luatul peste picior. În epoca
modernă s-a adăugat malițiozitatea, dublată de aluzie și ironie. Toate acestea
s-au îmbinat cu hazul de necaz care ne-a ajutat să supraviețuim. Pentru că hazul
de necaz al românului, în situații dificile, chiar disperate, n-a însemnat
iresponsabilitate, comportament ușuratic, imprudență sau lașitate, ci prudență,
diplomație: el, din fire, e temerar, ingenios în acțiune cînd știe
că are chiar puține șanse să învingă; astfel, nu se repede ca Ieremia cu
oiștea-n gard, înțelepciunea l-a îndemnat să nu se ia de piept cu dușmanul, să
nu arate dușmanului că-i e frică, să aștepte vremuri mai bune, cînd va fi
mai bine pregătit sau cînd va slăbi forța adversarului. În
vremuri grele, ca să mai uite de necaz, face și el haz. Vorba aia:
În lupta de
neatîrnare,
Doar
eroismu-i salvator,
Da-n
vremuri grele, -apăsătoare,
Salvarea
e să ai umor.
Și astăzi,
românii trăiesc vremuri grele, apăsătoare, în care nici
epigramistul nu mai e tentat să stîrnească rîsul și
buna dispoziție. De aceea, în ultimele decenii, își exprimă desolidarizarea de
anormalul care-a fost impus drept normal, își exprimă revolta față de ceea ce
se întîmplă în societatea noastră bulversată și bulversantă,
realizează mai curînd satire decît
catrene umoristice sau catrene mai mult constatativ - aforistice în care poanta
nu mai deconectează, ci transmite cititorului indignare, scandalizare. Și, de
parcă nu ne copleșiseră de-ajuns necazurile, a venit și pandemia peste tot și
peste toate. Ce poate să mai spună un mînuitor de
condei?
Cînd
întreaga omenire
Dă în
patru zări alarmă,
Pentru supraviețuire,
Și umorul este-o armă.
Și, în aceste
vremuri în care, pînă și
potentații, cei care au cauzat toate relele, consideră, cu ipocrizie, că totul
e cu susu-n jos, îi întrebăm și noi, epigramatic:
Aleșii
spun pe-un ton bățos
Că
lumea-i azi cu susu-n jos,
Dar dînșii ce
făceau în plus
Cînd ea
era cu dosu-n sus?
Ehe! Multe s-au schimbat. În rău!
În ’90, și rîul, ramul
Spuneau
că vom avea noroc,
Atunci s-a deșteptat tot neamul,
Apoi a adormit la loc.
Atunci cînd am
fost mințiți că e vorba de revoluție,
Noi de
nădejdi am fost cuprinși
Cînd țara
fost-a la răscruce
Și-apoi mai toți am fost împinși
Pe-un
drum ce nu știm unde duce.
Dar,
oricum, deși tîrziu, am început să înțelegem că duce numai la rău.
Degeaba
perorează-n plen strategii
Și tot susțin s-audă fiecare
Că-n
țară domină puterea legii
Cînd forța
făr’delegii e mai mare.
Atunci,
entuziasmul, speranța parcă ne-ntunecaseră gîndirea și n-am
văzut cum
Destui
aleși prind iute cheag
Că
banu-a devenit magnet
Și gaura făcută-n
steag
Ei o
mutară în buget.
Oricum,
de-o vreme, ne paște un gînd pe care tot cei care-s azi în fruntea
țării ni l-au inspirat:
L-au
împușcat prevăzători
Pe cel
ce n-a avut noroc
Gîndind
că-n anii următori
Poporul
l-ar fi pus la loc.
În fond, de
ce domnii de sus, care sînt prinși cu
șoalda, nu sînt judecați ca oricare cetățean? Cîndva, undeva, –
mi-a spus mie un jurist în vîrstă – dacă unul dintre cei răspunzători
de lege era prins că o încalcă, primea o pedeapsă de cîteva ori
mai mare decît un cetățean de rînd. Și, sanchi,
s-a supus votului în Parlament anularea imunității aleșilor. Or,
E-o lege cunoscută ce ne-ndeamnă
Să nu uităm în veci de veci butada:
Un hoț pe hoț să știți că nu-l
condamnă
Cum nici toporul nu își taie coada.
Și mulți dintre noi spun,
însă doar în gînd:
Pe
politicieni vom pune parul,
Pe toți
acei ce-n fruntea țării stau
Că ne
luară comuniștii carul
Și ne-au lăsat pe-aceia ce-l trăgeau.
Ce să
mai zicem? Periplul pe care am început să-l parcurgem în domeniu e lung,
întortocheat, ascuns, îmbîcsit (chiar murdar!) și nu-l putem
parcurge doar în cîțiva pași. Ne permitem să ne
tragem un pic sufletul pe care încă îl mai avem în piept. Și ce
credeți că face, în timpul acesta, românul?
Românul
a-ndurat și-ndură încă,
L-apasă
zdravăn răul pe grumaz,
E
jefuit, batjocura-i adîncă…
Și rîde-n gînd cu
lacrimi pe obraz.
ELIS
RÂPEANU
2.6 C