- 30-07-2020
- 0 Comentarii
- 634
- 1
Avîndu-și obîrșia în
îndepărtata Georgie, Antim Ivireanul, venind în Țara Românească la îndemnul lui
Constantin Brâncoveanu, își va lega întreaga viață, talentul, bogăția
culturală, înaltele sentimente de aceste meleaguri încărcate de istorie.
,,Nu se știe pînă astăzi
– după cum sublinia Gabriel Strempel – în ce an s-a născut și în care parte a
Georgiei”. În lucrările sale își atribuie originea georgiană, numindu-se: ,,Antim
georgian de neam”, ,,Antim ieromonahul, tipograful din Iviria”. ,,Așa se
explică, de altfel, și grija sa pentru ridicarea culturală a Georgiei, unde va
pune bazele primei tipografii naționale”.
Din mărturiile
Așezămîntului Mînăstirii Antim din București deducem că părinții săi s-au numit
Ioan și Maria. De asemenea, nu se cunoaște nici cîtă vreme a stat în robie, dar
se știe cu siguranță că în această perioadă a învățat limba greacă, araba,
slava veche și turca, dată fiind șederea lui la Constantinopol. Necunoscute
rămîn și împrejurările, și data venirii sale în Țara Românească. Îl întîlnim la
București în octombrie 1691. Acum tipărește prima carte: Învățăturile lui
Vasile Macedoneanul către fiul său Leon. Perioada șederii sale în țară
înregistrează cîteva etape importante: București (1691-1694, 1701-1703,
1715-1716); Snagov (1696-1697, 1699-1701); Rîmnicu-Vîlcea (episcop: 1705-1708);
Tîrgoviște (reședința mitropolitană: 1708-1715).
Antim Ivireanul a lăsat
spre moștenire generațiilor de după el o bogată zestre spirituală, numeroase
cărți, contribuind astfel la dezvoltarea artei tipografice, la triumful limbii
române. A tipărit sau a supravegheat tiparul a 64 de cărți de diferite mărimi.
Sînt lucrate de el 38 de cărți. Celelalte, sînt opera ucenicilor săi:
ipodiaconul Mihai Istvanovici, Gheorghe Radovici și ieromonahul Dionisie Floru.
După limbă, 30 de cărți s-au tipărit în grecește, 24 în românește, una în
slavonește, 8 în cîte două limbi, din care: 5 slavo-române, 2 greco-arabă, una
greco-română, și alte 4 în trei limbi – greacă, slavonă și română. Antim
Ivireanul are 4 lucrări ale lui, la 10 le-a scris predosloviile sau
închinările, pentru 5 a întocmit versurile, la 6 a înscris cuvîntul de
iertăciune, de la sfîrșit, iar 6 cărți sînt traduse de el în limba greacă.
Multe dintre cărțile lui
Antim Ivireanul înscriu o pagină luminoasă în istoria literaturii române
medievale: Psaltirea din 1691, Snagov, Octohihul din 1712 și Liturgherul din
1713 de la Tîrgoviște. La Rîmnic (1705-1708), unde a trăit și a lucrat ca
episcop, pune bazele unei tipografii, de sub teascurile căreia va scoate 10
cărți. În septembrie 1705 tipărește Tomul Bucuriei. Tot în 1705 scoate
Învățătură pe scurt pentru taina pocăinței. Era un prețios îndreptar al
preoților în activitatea bisericească, contribuind și mai mult la
naționalizarea serviciului divin. Prin întreaga sa activitate tipografică și
eclesiastică a reușit ca datina străină, după cum subliniază Nicolae Iorga, să
primească o lovitură de moarte. Antim Ivireanul nu și-a uitat patria sa de
naștere, Georgia. Trimite în 1709 pe Mihail Istvanovici la Tiflis, unde
tipărește o frumoasă Evanghelie, în 1710 un Liturghier georgian. Se mai cunosc
încă 9 cărți tipărite între 1709 și 1711, de mîna lui Mihai Stepanesvili
lucrate.
Pentru Patriarhia de
Antiohia, în 1702, Antim Ivireanul trimite un Ceaslov greco-arab. În 1704 se
dăruiește patriarhului din Antiohia, Atanasie al IV-lea Dolbas, tipografia cu
literă arabă de la Snagov, pe care o așază la Alep, în Siria. Tipărește, de
asemenea, mai multe cărți, între care Evanghelia arabă și Psaltirea arabă. Mai
tîrziu, o parte din tipografie va fi mutată la Mînăstirea Balamed, iar cealaltă
parte la Saeg, în sudul Libanului.
Se dezvoltă în vremea lui
Antim Ivireanul și o puternică școală de legătorie. Cartea din vremea lui era
legată în condiții deosebite, cu măiestrie artistică, în piele și scoarță de
copac. Tematica lucrărilor tipărite era complexă, ea cuprinzînd cărți pentru
consolidarea ortodoxiei, combaterea calvinismului, pentru slujba bisericească,
îndrumarea preoților, cărți populare.
Antim Ivireanul a
înzestrat cultura românească cu cea mai înaltă expresie a cuvîntului rostit
pînă la acea dată, cu nemuritoarele Didahii, operă ce-l așează printre cei mai
mari oratori bisericești ai tuturor timpurilor.
Opera oratorică cuprinde
28 de predici rostite de mitropolit în timpul domniei lui Constantin
Brâncoveanu și Ștefan Cantacuzino. Predicile sale sînt tipărite în 1886.
Dintre ,,prefețele și dedicațiile cărților” lui Antim Ivireanul, reține
atenția cea din Gramatica slavonească (Snagov, 1697), în care autorul elogiază
gramatica, subliniind rolul pe care îl are în sistematizarea activității și
creației umane: ,,căci precum corpul fără de suflet mort este precum soarele
fără de lumină nu luminează și precum mîncarea nu e plăcută fără de sare, tot
așa e și cetirea sau scrierea fără gramatică conducătoare”. Sînt explicate, de
asemenea, ortografia, etimologia, sintaxa și prozodia.
Predicile lui Antim
Ivireanul fac parte din cele cîteva opere care nu pot fi examinate cu metodele
lingvistico-stilistice aplicate în mod curent la perioada veche a literaturii
noastre. Lucrările sale predicatoriale, de o factură cu totul nouă în evoluția
speciei la noi, sînt extraordinare ca substanță stilistică.Meritul autorului se
deslușește în frumusețile reale pe care le deșteaptă din banala morală
tradițională și din erudiția meticuloasă. Stilul cazaniei iese și se
subordonează relației predicator – auditor.
Conflictul dintre Antim
Ivireanul, mitropolitul Țării Românești și domnitorul Constantin Brâncoveanu va
căpăta accente grave în timpul lui Nicolae Mavrocordat. Acesta cere demisia
marelui Vlădică. Antim Ivireanul nu a schițat nici o împotrivire. Este scos din
rîndul arhiereilor și în miez de noapte expediat spre Mînăstirea Sfînta
Ecaterina de pe Muntele Sinai. Pe drum, soldații însoțitori, din porunca
domnului Mavrocordat, l-au omorît. Trupul său neînsuflețit este aruncat în
apele unui afluent al Rîului Marița – Tungia. Nu se cunoaște data certă a
uciderii sale mișelești. Se presupune că a fost decapitat în ultima decadă a
lui septembrie 1716, cînd Antim semnează în trei locuri un document. Era ultima
semnătură. Cade astfel la datorie, în plină glorie culturală și eclesiastică, o
mare personalitate a Secolului al XVIII-lea. Antim Ivireanul slujise cu
devotament și demnitate curtea marelui ,,principe al culturii” – Constantin
Brâncoveanu.
Mare cărturar al
Secolului al XVIII-lea, iscusit și neîntrecut tipograf și orator, ilustru
ziditor de slove românești, Antim Ivireanul va înscrie o pagină luminoasă în
istoria spiritualității românești.
MIRCEA PÎRLEA
Biblioteca Județeană Satu
Mare
-0.2 C