- 23-12-2020
- 0 Comentarii
- 544
- 2
Tăierea porcului era, așadar, tratată
cu multă seriozitate de toți copiii, mai ales că era un moment unic în viețile
noastre: toți membrii familiei – părinți, bunici, unchi, rude mai mult sau mai
puțin îndepărtate participau la acest ritual tradițional. Odată tranșat, porcul
se transforma în diverse bunătăți, începînd cu celebra pomana porcului, care se
servea pe loc, împreună cu țuica fiartă presărată cu piper și mămăliguța fierbinte,
tare, taiată atent cu ața de bunica mea.
Ziua de Ignat era, de fapt, pentru copii, cel mai important
eveniment al sărbătorilor de iarnă. Nu neglijam, însă, nici venirea lui Moș
Gerilă, bătrînelul cu barbă albă căruia îi scriam în fiecare an și care ne
răsplătea cu cadourile cerute, sau mersul la slujba de Crăciun, de unde bunica
era nelipsită.
Săniușul
Zilele lungi, bogate în zăpadă, ne trimiteau de cînd se iveau
zorii la derdeluș – în fapt, două dealuri care se uneau într-o vale în care
toți copiii erau în siguranță. Pe atunci, în școală și prin intermediul
televizorului eram atenționați să nu ne dăm cu sania în zonele cu mașini. Cele
două dealuri unite într-o formă frumoasă de U întins erau locul unde fiecare
părinte știa că ne poate găsi, atîta vreme cît era zăpadă. Cum în acei ani nu
se găseau sănii de cumpărat, și nici magazine care să le comercializeze,
săniile erau făcute de cei care se ocupau cu sudura, care aveau ceva fier prin
bătătură, sau, pur și simplu, cîteva scînduri de lemn. Eu nu aveam o sanie pe
măsura visurilor mele, așa că în fiecare an mergeam la nenea Dogaru, vecinul
unchiului Ion, și mă rugam de el printr-o frază care chiar și astăzi îmi este
amintită de cei care mă auzeau:
- Îmi dai și mie sania, nea Gogule? Hai, măi, mi-o dai?
După multiple rugăminți care se repetau zi de zi, sania îmi
era livrată la poartă, iar eu mă puteam bucura de plăcerea datului pe derdeluș
pînă la lăsarea serii, cînd trebuia să o înapoiez. Pe derdeluș ne strîngeam
zilnic minim 25 de copii – unii mai mari, alții mai mici, cu sănii de toate
felurile, unele din fier, altele din lemn, unele mai mari, altele mai înguste.
Se organizau concursuri de viteză, de sărituri peste trambulină, de cine urcă
mai repede la deal sau de orice altceva ne mai trecea prin cap. Singurul risc
existent era ca două sănii să se ciocnească, pîrtia fiind destul de îngustă
riscul de lovire era destul de mare dacă nu eram atenți. Un astfel de incident,
destul de grav, de altfel, s-a întîmplat cînd Andrei al lui Pena s-a lovit frontal
cu Florin, fratele mai mare al lui Alin, coliziune care i-a cauzat lui Andrei
rănirea mîinilor. Asta nu l-a împiedicat, însă, ca a doua zi să fie prezent pe
derdeluș, așa cum nici pentru noi, ceilalți copii, frigul nu exista, gerul nu
îl simțeam, iar acasă ne întorceam doar cînd aveam hainele ude leoarcă.
Îmbrăcămintea noastră era preponderent din lînă, ținea bine la ger, dar nu și
la zăpadă. Nu aveam haine impermeabile, nici măcar cizme de cauciuc. Partea
bună era că, după o jumătate de oră de cînd puneam hainele pe sobă la uscat, ne
reluam activitățile.
Bobîrnacii
În noaptea de Crăciun, începînd cu ora 3 dimineața, toți
copiii mai mici de 10 ani mergeam cu colindul cu ,,borbîrnacii” prin stat. Îmi
amintesc și acum cîteva dintre versurile pe care trebuia să le rostim odată ce
ajungeam la geamul celor colindați: ,,Bună dimineața la Moș Ajun!/ Am venit și
noi o dată,/ La un an cu sănătate,/ Ne dați, ne dați, ne dați ori nu ne dați?/
Bună dimineața la Moș Ajun!”. După această urare eram răsplătiți cu covrigi,
bomboane, fructe, nuci. Degrabă plecam fiecare spre casă pentru a răsturna
săculețul înțesat de daruri. Singurul stres era faptul că unii săteni nu își
legau cîinii și se mai întîmpla să fim puși pe fugă imediat cum intram pe
poartă. Dar, în general, astfel de episoade erau rare, oamenii fiind buni nu
doar în preajma Sărbătorilor.
Plugușorul
Ultima zi din an era marcată de mersul cu Plugușorul, obicei
care începea în dimineața zilei de 31 decembrie, și se termina în jurul
amiezii, în urma căruia toți copiii își umpleau pușculițele cu monezi de 1 leu,
3 lei sau, după 1978, de 5 lei. Plugușorul era pregătit cu mare atenție de cei
mari. Bicele din cînepă trebuiau să pocnească conform obiceiului, clopoțeii să
producă zgomotul corespunzător, iar costumele populare să fie bine croite. Era
inacceptabil ca vreunul dintre noi să nu poarte straie tradiționale, să nu aibă
un bici și o talangă bune. Grupul era format, de obicei, de un băiat care avea
talanga, doi, trei flăcăi care pocneau din bice, și unul care strîngea banii.
Cei mai îndrăzneți mergeau cu caii, și făceau un spectacol greu de egalat.
În comunism, sărbătorile de iarnă erau foarte frumoase,
tradițiile erau atent respectate, iar obiceiurile extrem de simple. Oamenii
purtau cele mai frumoase și elegante haine, iar uratul nu era făcut de dragul
banilor sau al darurilor. Era o atmosferă la care noi, locuitorii din acel
sătuc uitat de lume, țineam foarte mult.
Sărbătorile de iarnă se încheiau în dimineața zilei de 1
ianuarie, cînd tinerii mergeau la urat cu Sorcova. Un fapt de menționat este că
în zona mea natală mersul cu Steaua nu era un obicei practicat. Sorcova, în
schimb, era modul în care noi, copiii, mai obțineam cîte un ban de la rude,
fiind un obicei ceva mai restrîns.
O altă tradiție era mersul la vînătoare de iepuri, cu cățeii
din curte. Nu am prins niciodată un iepure, dar distracția era remarcabilă. Cei
mari ne spuneau, sau poate doar glumeau, că iarna, fiind zăpadă mare, iepurii
aleargă mai greu și astfel cîinilor le e mai ușor să îi prindă. Am încercat
foarte mulți ani să prindem măcar un iepure, și, cu toate că am întînit pe cîmp
mulți iepuri pe care cîinii i-au alergat, nu am avut nici un rezultat.
(va urma)
T.T.
4.2 C