- 14-11-2020
- 0 Comentarii
- 600
- 2
Partea a II-a – VARA
Fiecare anotimp al copilăriei îl asociez cu întîmplări care,
în fiecare an, se repetau cu strictețe. Primăvara era punctată de mersul în
pădure la cules de ghiocei, misiune aproape imposibilă dat fiind faptul că în
zona aceea creșteau din belșug doar viorele. Vara o asociam cu treieratul,
toamna cu culesul viilor și al porumbului, iar iarna cu tăierea porcilor și cu
mersul la colindat. Pot spune că, pînă aproape de intrarea la liceu, acestea au
fost principalele repere pe care le aveam, iar zilele care ne despărțeau de
venirea unui nou anotimp erau pline de neprevăzut, de spontaneitate și de
bucurie. Nu existau zile identice, nimic repetitiv.
Pe măsură ce am mai crescut, începînd cu clasa a III-a,
verile ne adăposteam într-o colibă pe care o construiam, împreună cu tovarășii
de joacă, într-un nuc bătrîn din fundul curții. O dărîmam la începutul fiecărei
toamne doar de dragul de a o reface anul următor. Am renunțat la acest obicei
după vîrsta de 13 ani, cînd ne-am aventurat în alte experiențe corespunzătoare
vîrstei și informațiilor pe care le asimilaserăm.
* * *
Primul an de școală l-am făcut în satul în care m-am născut.
Acolo unde am învățat să fac primii pași, să spun primele cuvinte, unde mi-am
julit pentru prima oară genunchii, unde am învățat să merg pe bicicletă, unde
am avut prima beție, locul în care am învățat să înot și să citesc. Știam
abecedarul încă din grădiniță, fratele meu mai mare și unchiul Ion fiind cei
care mi-au arătat semnificația literelor și a cuvintelor. Am intrat în clasa I
cu multe cunoștințe despre ceea ce urma să învăț, problema mea fiind cu totul
și cu totul alta în primele săptămîni de școală, și anume bastonașele, barele
oblice, acel aparent alfabet Morse, liniile și punctele cu care învățătoarea ne
tortura efectiv. Lipsa totală de răbdare în a scrie la nesfîrșit ceva ce
devenea din ce în ce mai enervant mi-a dat mult de furcă în primele săptămîni
de școală atît mie cît și colegilor fratelui meu, care mă ajutau cu mare drag
considerîndu-mă un puști simpatic. Nu am scăpat de cîteva admonestări aplicate
în palmă de către doamna Marcela, prima mea învățătoare, care evident că se
prindea repede că nu eu eram cel care scria în caiet. Dacă mai punem la
socoteală și lenea de care dădeam dovadă și naivitatea tipică unui copil de
clasa 1 aflat în aceeași clasă cu ,,șmecherii” de clasa a treia, putem spune că
eu și colegii mei eram victime sigure în fața învățătoarei.
Prima farsă
Dat fiind faptul că încă nu știam să scriem și să citim, că
nu cunoșteam semnificația anumitor cuvinte,
cădeam ușor în plasa celor mari, farse ce se repetau în fiecare an. În ceea ce
mă privește, într-o zi, înainte să plec spre casă, îmi luam la revedere de la
Grațiela în poarta școlii. Prinzînd ideea, un coleg de clasa a IV-a mă ajunse
din urmă și îmi spuse că, dacă îmi place de Grațiela, ar fi normal să îi trimit
un mesaj. Curios din fire, dar și destul de aprins după codițele negre ale
colegei mele de clasă, acceptai cu ușurință faptul că ea trebuie să primească
un mesaj frumos de la mine, doar că nu știam exact cum să fac asta. Eu nu știam
să scriu, prin urmare era dificil să procedez precum colegii din anii mai mari.
- Nu-i problemă, îți scriu eu biletul și ea sigur va înțelege
cît de mult o iubești, îmi spuse Gaman, cu o mină suficient de serioasă încît
să am încredere în el.
Am convenit amîndoi ca peste cîteva ore să ne întîlnim la
magazinul de lîngă școală și de acolo eu să merg singur și să îi scriu
Grațielei că o iubesc nespus. Zis și făcut. El îmi dădu o hîrtie cu un text
care urma să fie scris cu cretă pe poarta casei Grațielei. Nu știam ce scrie,
dar evident că nu am mai cerut o a doua părere. Am luat o cretă albă, foaia de hîrtie
și entuziasmul orbitor care nu ținea cont de nici un pic de rațiune.
- De ce ai scris, măi, asemenea cuvinte urîte pe poarta familiei
Grațielei? Nu îți este rușine?
Eram blocat în propria
ignoranță. Știam că am scris ceva pe gard, dar eram convins că erau declarații
de dragoste. Și chiar erau, dar, din cîte am aflat apoi, în forma lor cea mai
vulgară. Evident că am fost ,,executat” rapid cu indicatorul la palme și trimis
în bancă învăluit de un nor de rușine. Nu am avut timp să spun cine m-a pus să
scriu, era clar că învățătoarea știa că am fost victima unei farse cu adevărat
monumentale. Cert este că începînd din acel moment ,,dragostea” dintre mine și
Grațiela a dispărut complet, Dănuț cîștigînd lupta pentru inima colegei
noastre. Nici o altă fată din clasă nu se compara cu cea care, încă din
grădiniță, mă cucerise cu ochii ei ca de cărbune și cu părul negru precum
abanosul.
(va urma)
T.T.
-0.4 C