- 28-03-2020
- 2 Comentarii
- 1264
- 13
Pandemia coronavirusă nu
este altceva decât cel de-al treilea război mondial în singura formă în care
este posibil astăzi. La fel cum a fost în războaiele trecute, ultimele
tehnologii care s-au dezvoltat exponențial în ultimele două decenii, așteaptă
acest declanșator doar pentru a lansa o nouă mare transformare a societății.
Astăzi, nu trebuie să fii
un futurolog destept pentru a înțelege: lumea este în proces de transformare
tehnologică explozivă. În istoria omenirii, revoluțiile tehnologice s-au
acumulat întotdeauna mult timp și treptat, dar mai devreme sau mai târziu un eveniment
a declanșat o restructurare rapidă atât a economiilor, cât și a relațiilor
publice. Este adevărat, cel mai adesea aceste motive nu au fost pașnice: ideea
egalității universale a necesitat 20 de milioane de pierderi în primul război mondial,
iar ideea celei mai mari valori a vieții umane a fost stabilită ca urmare a
celui de-al doilea război mondial, cu cei 50 de milioane de morți.
Pandemia coronavirusă nu
este altceva decât cel de-al treilea război mondial în singura formă în care este
posibil astăzi. În ceea ce privește amploarea pierderilor și a distrugerilor,
este imposibil, desigur, să o comparăm cu cele două anterioare, dar în ceea ce
privește efectul produs asupra politicii și economiei, societății și
conștiinței, acestea sunt destul de comparabile. Și exact așa, ultimele
tehnologii care s-au dezvoltat exponențial în ultimele două decenii au așteptat
doar un declanșator care să induca o nouă mare transformare a societății.
Platforma tehnologică, infrastructura și sistemul de comunicații create în
ultimele trei decenii au devenit câmpul de luptă în acest război, iar ultima
tehnologie în sine a devenit arma principală. Ele ne vor permite să
câștigăm: la urma urmei, în acest război, spre deosebire de cele anterioare,
toată umanitatea apare de o parte.
În ultimii ani, oamenii
de afaceri și analiștii au prezis atât de des „perturbări” în economie, încât
toată lumea este obosită să o aștepte. Astăzi, perturbarea - o transformare
revoluționară - se întâmplă în fața ochilor noștri. Companiile pioniere care au
lansat acest proces (Google, Amazon, Tencent, Alibaba etc.) au dezvoltat noi
tehnologii și noi relații care au început să schimbe economia tradițională. Dar
gravitatea și ritmul specific al acestor schimbări a fost atât de scăzut încât
părea că tranziția va dura mai mult de o zece de ani. Cu toate acestea,
războiul cu coronavirus a izbucnit, ceea ce a împiedicat dezvoltarea unor
companii perturbatoare, iar fereastra de oportunități se extinde zi de zi.
Serviciul de livrare, care ieri a ocupat un procent de pe piața de vânzare cu amănuntul, și chiar atunci doar în metropolele țărilor dezvoltate, cunoaște acum o creștere explozivă, cucerind orașe mici și este puțin probabil să încetinească creșterea chiar și după ridicarea restricțiilor. Piața educației la distanță, beneficiile despre care au argumentat experții, începe să domine universitatea tradițională. În câteva săptămâni, au apărut noi servicii online, despre care doar cei mai îndrăzneți futurologi au vorbit anterior. Pentru companiile mari, participarea la această transformare este singura șansă de a supraviețui și de a nu repeta tristul caz Kodak, pentru jucătorii noi - posibilitatea de a ocupa o nișă la care nu visaseră niciodată.
În spatele transformării
externe, al doilea val, și mai puternic, este interiorul. Trecerea a zeci de
milioane de oameni la munca la distanță într-o săptămână duce la descoperiri
uimitoare. Se pare că angajatul își petrece timpul de lucru acasă mai eficient.
Acolo nu urmărește ceaiul interminabil în bucătăria corporativă, nu fumează cu
colegii de la intrare și nu încearcă cu un partener despre vremea din sala de
ședințe. Traficul de vizionare a emisiunilor TV în timpul orelor de lucru nu a
crescut semnificativ, dar traficul de mesagerie instantanee și site-uri de
educație online este off-scale. Angajatorul este surprins să conștientizeze că
munca la distanță poate fi cu o treime mai eficientă decât munca de birou și
jumătate mai mare decât ea, că închirierea unui birou plin de farmec în clasa
„A” a fost redundantă în toți acești ani. Coworking, care ieri părea o inovație,
Drept urmare, conexiunea
directă între consumator, furnizor, angajat și locul luării directe a
deciziilor a fost redusă de la zile sau săptămâni la literalmente milisecunde. Acest
lucru mută piramidele corporative anterior cunoscute, într-un muzeu, alaturi de cele egiptene antice. Vor trece câțiva
ani, iar companiile cu un nou format, noi principii de autoorganizare vor fi
surprinse să studieze structurile organizaționale ramificate și procesele de
afaceri ale companiilor tip dinozaur, dispărute, ca un cod misterios care poate
fi decriptat și care nu poate fi explicat. Întrebarea „Cum au gestionat
afacerea atunci?” va deveni retorica. Aceasta este o perturbare a relațiilor de
afaceri, a mediului de afaceri și a factorilor intangibili ai valorii de
afaceri. Principiile vechi sunt distruse, le iau locul cele noi, în primul rând
cele emoționale.
Odată, valoarea unei
întreprinderi a fost măsurată prin active corporale, apoi le-a fost adăugată
puterea de marcă, puțin mai târziu - o reputație câștigată prin
responsabilitate socială, programe de mediu, caritate. Astăzi, când oamenii din
întreaga lume se reunesc în comunități și se străduiesc să se alăture, cei mai
importanți factori ai valorii de afaceri vor fi capacitatea de parteneriat,
empatie, justiție. Aceasta va fi forța afacerilor în secolul 21 - și mult după
ce învinsul COVID-19 va intra în istorie.
În decembrie 2019, șeful
Forumului Economic Mondial, Klaus Schwab, a
formulat cu atenție aceste noi relații, numindu-le capitalismul
interesat - ceea ce sună cel mai clar drept „capitalism de șanse egale”.
Consumator și producător, angajat și angajator, companie și stat - toate
părțile interesate participă la acest nou sistem de relații ca acționari egali,
iar un parteneriat echitabil între aceștia devine cea mai mare valoare. Criteriile
puterii se vor schimba: în feudalism, a fost personificat de o sabie, în
capitalism - o pungă de bani, apoi de o marcă. Mâine va fi o apariție morală.
În consecință, instrumentele puterii se vor schimba.
În noua paradigmă,
dreptul celor puternici va dispărea. Putem fi prima generatie
care s-a integrat în acest proces inevitabil. prin stabilirea unor standarde
corecte de afaceri, pentru care, cu siguranță, merită să luptat.
D.A.
- 30-09-2024
- 0 Comentarii
- 113
- 0
10.0 C