- 05-02-2020
- 0 Comentarii
- 344
- 1
Anul
acesta comemorăm 602 de ani de la moartea marelui voievod Mircea cel Bătrîn (domn al Țării
Românești între anii 1386 și 1418), unificator, om politic, diplomat,
organizator al statului, comandant militar și strateg, sprijinitor al culturii
și ctitor de așezăminte.
Mircea cel Bătrîn a fost fiul lui Radu I
Basarab (1377-1383), nepotul lui Nicolae
Alexandru și strănepotul lui Basarab Întemeietorul. Înainte de el a domnit
fratele său mai mare, Dan I (1383-1386), care a căzut pe cîmpul de luptă în războiul împotriva
țarului de la Tîrnovo,
Șișman. Mama lui Mircea a fost Calinichia doamna, potrivit pomelnicului de la Cîmpulung. Totuși, pomelnicul de la Cîmpulung o menționează ca soție a
lui Radu I pe Ana. În acest caz, fie a avut două soții, fie pe Calinichia o
chema și Ana. Știrile sînt puține. Hașdeu ne informează despre Calinichia că
era de neam împărătesc, din sîngele
Paleologilor, sora sau vara împăratului byzantin Ion Paleologul. Mircea era
oricum un Basarab autentic, iar părintele său, care a fost un mare domnitor și
ctitor, a fost socotit, prin confuzia cronicilor din Secolul al XVII-lea,
faimosul descălecător din Făgăraș, Negru Vodă, numit Radu Negru și socotit
întemeietorul Țării Românești.
Începîndu-și domnia în anul
1386, Mircea cel Bătrîn a pornit la organizarea multilaterală a Țării Românești
pentru a face față expansiunii otomane ce ajunsese în Balcani. În vederea
apărării și pentru a fi în bune relații cu vecinii, Mircea încheie un tratat pe
bază de egalitate, mai întîi cu regele Ungariei, Sigismund
de Luxemburg (căruia îi recunoaște suzeranitatea), la 7 martie 1395, la Brașov.
Mai înainte, încheiase cu regele polon Vladislav al II-lea Iagello un tratat de
alianță, în localitatea Radom din Polonia, la 10 decembrie 1389.
Aflat în
ofensivă, Imperiul otoman cucerește țaratele bulgărești, pe care le transformă
în pașalîcuri, și atacă Serbia. În urma bătăliei de la
Kossovopolje (Cîmpia Mierlei, 1389), cneazul Lazăr cade în luptă și Serbia
este transformată și ea în pașalîc. Deși unele documente pomenesc
despre ajutorul armat dat de către Mircea Serbiei, faptul nu este unanim
recunoscut. În continuare, otomanii pătrund în Țara Românească, și Mircea cel
Bătrîn conduce oștile române în marea confruntare de la
Rovine, localitate situată, de majoritatea izvoarelor, pe Argeș. Bătălia de la
Rovine (10 octombrie 1394 sau, după cercetări recente, 17 mai 1395) împotriva
oștilor otomane conduse de Baiazid Ilderim (Fulgerul) se încheie cu o strălucită
victorie a domnului român.
Neputînd fructifica victoria,
trădat de o parte din boieri, care îl susțin la tron pe Vlad Uzurpatorul,
Mircea e nevoit să se retragă la Brașov, unde încheie cu Sigismund tratatul
amintit. Tratatul era o alianță antiotomană și în el Mircea este recunoscut ca
domn al țării. Mircea controla partea răsăriteană a țării și se instalează, de
fapt, o dualitate a puterii: Mircea –Vlad.
Întărindu-și pozițiile, Mircea cel Bătrîn participă la marea
cruciadă de la Nicopole, din vara lui 1396. Întrucît ducele Burgundiei nu-i
permite lui Mircea să deschidă lupta, urmările sînt dezastruoase pentru
cruciați.
Mircea,
avînd
sprijinul țării și cu ajutorul voievodului
Transilvaniei, Stibor, îl alungă pe Vlad și își reia domnia, devenind singur stăpînitor. Timp de cîțiva ani el reușește să apere
hotarul țării de otomani, dar în bătălia de la
Ankara, din anul 1402, Baiazid este luat în captivitate de
hanul mongol Timur Lenk și se stinge. Lupta pentru tron din Imperiul otoman
între fiii lui Baiazid îi prilejuiește lui Mircea amestecul în susținerea unui
pretendent în detrimentul altuia. Din nefericire, triumfă Mahomed asupra lui
Musa, și acesta, înscăunat în anul 1413, înseamnă o lovitură pentru politica
lui Mircea. Părăsit de aliații săi, regii Ungariei și Poloniei, care începuseră
tratative cu Poarta, Mircea cel Bătrîn
consimte la plata tributului anual ca răscumpărare a păcii. Mircea moare la 31
ianuarie 1418 și este înmormîntat
la Mînăstirea
Cozia.
Opera
lui Mircea cel Bătrîn este multilaterală și bogată în conținut. Mai întîi este o realitate faptul
că, în timpul lui Mircea, hotarele Țării Românești au cunoscut cea mai mare
întindere. El a știut, în complexitatea raporturilor politice ale timpului, să
aducă în hotarele țării pămînturi străvechi românești, fiind,
după expresia lui P.P. Panaitescu ,,adunător de pămînturi românești”. Spre deosebire de
înaintași, care stăpîniseră peste teritoriul Ungrovlahiei (Vlahia de lîngă Ungaria, pentru a
putea fi deosebită de Vlahiile sud-dunărene), Mircea a adăugat (uneori cu
sabia) pămînturi românești. Întinderea hotarelor țării reiese din
titulatura așezată la începutul hrisoavelor (actelor de domnie): ,,Eu cel în
Christos Dumnezeu, binecredinciosul și binecinstitorul și de Christos iubitorul
și singur stăpînitorul, Io Mircea, mare voievod și domn, din mila lui
Dumnezeu și cu darul lui Dumnezeu, stăpînind și domnind peste
toată țara Ungrovlahiei și al părților de peste munți, încă și către părțile
tătărești și Amlașului și Făgărașului, Herțeg și domn al Banatului Severinului
și pe amîndouă părțile pe toată Podunavia, încă și pînă la Marea cea Mare și
stăpînitor al cetății Dîrstorului”. Această acțiune îi
conferă lui Mircea cel Bătrîn calitatea de unificator și de
precursor al actului de la 1600, întreprins de Mihai Viteazul.
Pornind
de aici, opera lui Mircea cel Bătrîn poate fi urmărită pe planul
viziunii și calității lui de om politic și organizator al țării. Organizarea
acesteia a decurs dintr-o necesitate istorică. Întinderea teritorială trebuia
să conducă la conferirea unui plus de prestigiu și putere. În titulatura lui
Mircea apare formularea ,,mare voievod și domn”. Pentru ca un asemenea
titlu să se introducă într-o cancelarie, el trebuia să corespundă unei
realități, care depășea tradiția, deoarece numai tradiția nu constituia o
justificare a actului de recunoaștere a autorității domnitorului de către
marile puteri. Mircea cel Bătrîn izbutește să aducă Țara
Românească la maxima ei întindere, îi conferă acea realitate teritorială care
să dea dreptul purtării titlului peste un teritoriu întins. Titlul de ,,mare
voievod” a aparținut real numai domniei lui Mircea cel Bătrîn.
Organizarea statului se
desăvîrșește acum. În privința sfatului domnesc, majoritatea
dregătoriilor sînt atestate documentar în domnia sa. Prima nouă dregătorie
datează din 1389. Înseamnă că la trei ani de la urcarea pe tron, Mircea pornise
la structurarea aparatului de stat. Dacă ne gîndim că ultima dregătorie
datează din 1415, putem afirma că domnul crea dregătorii, în funcție de
necesitățile care se iveau. Mircea apare ca organizator al vieții
politico-administrative. Teritoriul cel mai mare al țării era organizat în
sate, tîrguri și județe. În toate aceste subdiviziuni
teritoriale, dregători de toate rangurile și atribuțiile asigurau prezența
puterii centrale, autoritatea voievodului. Astfel, domnul își putea exercita
prerogativele în cele mai bune condiții.
In vremea lui Mircea cel Bătrîn, opera poate fi privită și pe planul organizării
armatei. Dacă Basarab Întemeietorul ridicase la lupta de apărare tot
potențialul uman, termenul de ,,oastea cea mare” apare în documentele Țării Românești în Secolul al XV-lea,
în vremea domniei lui Mircea cel Bătrîn. Este dovada că forma generală
de cuprindere a poporului în lupta de apărare a țării se structurase, devenise
o instituție, o regulă, ceea ce în termeni moderni se numește serviciul militar
permanent. Mircea cheamă la luptă și țărănimea aservită, deci lărgește
participarea la oastea cea mare. La capacitatea lui de conducător se adaugă cea
de strateg. Cele patru elemente tactice (retragerea, pustiirea, hărțuiala și
alegerea locului luptei) sînt folosite din plin și cu mari rezultate în luptele
conduse de Mircea cel Bătrîn.
Întreg
ansamblul de măsuri
politice luate de Mircea cel Bătrîn se completează cu
diplomația domnitorului. Spirit de diplomat, activitatea sa poate fi privită pe
momentele tactice în întreaga domnie, în încheierea tratatelor de alianță cu
monarhii Ungariei și Poloniei, în relațiile de alianță cu domnul Moldovei, Petru
Mușat, și de sprijin a lui Alexandru cel Bun în preluarea domniei, în anul
1400. La fel, amestecul în lupta pentru tron din Imperiul otoman a avut tot o
substanță diplomatică.
Nu trebuie neglijată
activitatea de bun gospodar a lui Mircea cel Bătrîn, concretizată într-o
economie înfloritoare asigurată epocii sale.
Opera
lui Mircea cel Bătrîn poate fi judecată și în lumina tradițiilor pe care el
nu numai că nu le-a nesocotit, dar a considerat că este moștenitorul tuturor
acestora. În acest sens, opera sa, clădită pe tradiții, a însemnat sinteza
acestora și totodată, apogeul lor. Spiritualitatea epocii lui Mircea cel Bătrîn aduce în lumină o epocă
de cultură, de sens renascentist, chiar dacă nu se poate vorbi de începutul
Renașterii la noi în această epocă. Mircea a fost un sprijinitor al culturii,
un ctitor de așezăminte: Schitul Brădet, Mînăstirea Snagov,
Mitropolia din Tîrgoviște (refăcută în timpul lui Neagoe Basarab), Mînăstirea Dealul (rezidită
apoi de Radu cel Mare ), Mînăstirea Glavacioc, Mînăstirea Vișina (pe malul
Jiului), Vodița II. Mircea înzestrează lăcașuri ctitorite de înaintași, ca
Tismana și Cotmeana, și face danii la mînăstirile athonite, în special la
Cutlumuz, ,,marea lavră a Țării Românești”. Principalul monument arhitectonic
datorat lui este, însă, Cozia. Începută de Radu I, Cozia este finalizată de
Mircea cel Bătrîn, care îi dă maxima strălucire. Cozia nu va rămîne numai a epocii lui
Mircea. Ea crează un stil aparte, rămîne prototipul de construcție
munteană, un element de continuitate artistică, ce leagă trecutul de viitorul
său.
Mircea
cel Bătrîn rămîne și un simbol al luptei pentru
independență, așa cum a lăsat țara la
moartea sa. Încă din epoca lui Mircea, românii își afirmă condiția și nobila
misiune de apărători ai Apusului. Bătălia de la Rovine n-a constituit o simplă
biruință, ci ea a avut semnificație, valoare și răsunet european. Nu în zadar
cronicarul turcilor, Leunclavius, îl numea pe Mircea cel Bătrîn ,,Principe între creștini, cel mai viteaz și cel mai ager”.
MIRCEA PÎRLEA
Biblioteca Județeană Satu Mare
6.6 C