- 12-08-2020
- 0 Comentarii
- 1067
- 1
Adept al Renașterii italiene,
Brâncoveanu s-a integrat spiritului apusean. Influența Apusului este vădită în
întreaga viață culturală, inclusiv în anturajul prestigios, așa cum se obișnuia
la marile curți imperiale. Fastul aulic este împrumutat însă din Byzanț. Prin
aceasta, Brâncoveanu demonstra un spirit selectiv și acumulativ, de asimilare a
tot ceea ce era frumos și valoros. De aceea, virtutea spiritului brîncovenesc a strălucit în domeniul
atît de complex al artei,
firește, nu numai stilul arhitectonic. Ni se prezintă o varietate de genuri
artistice, de comori autentice ale genului și specific românești, de receptare
a influențelor, de integrare originală a lor.
Minunată apare arta aurarilor și
argintarilor care îmbrăcau cărțile în coperte strălucitoare. Broderia, alt gen
de tradiție românească, întîlnit
ca ocupație populară în tot Evul Mediu românesc, găsește în epoca lui
Brâncoveanu noi surse de afirmare. Cît privește artele plastice, deși în Renașterea italiană
una dintre trăsăturile esențiale este detașarea picturii și sculpturii de
arhitectură, acestea devenind genuri de sine stătătoare, în condițiile stilului
brâncovenesc în construcții,
pictura trebuia privită în locul ei arhitectural. Brâncoveanu s-a înconjurat de
pictori și zugravi pe care i-a stimulat în activitatea lor. Iată cîteva nume: Preda, Nicolae, Efrem,
Constantin Zugravul, Lambru, Tudor, Radu. Cu deosebire s-a remarcat
personalitatea artistică a lui Pîrvu Mutul, ,,zugravul
zugravilor”
epocii brâncovenești. Mîna lui a lucrat frescele multor
ctitorii ale domnului muntean, el a creat și școală de zugravi români. La el și
la ucenicii săi se pot observa tendințele noi în pictură, care vor caracteriza
tot veacul al XVIII-lea și începutul celui următor. Cît privește stilul brâncovenesc în construcții,
ctitoriile lui Brâncoveanu se împart în două mari categorii: religioase și
civile. Dintre cele mai frumoase biserici și mînăstiri amintim: Biserica Mînăstirii Hurez, Biserica
Mînăstirii Rîmnicu-Sărat, Biserica de
la Doicești, de lîngă Tîrgoviște, Biserica Sf. Gheorghe
Nou din București (unde va fi înmormîntat). Dintre construcțiile laice amintim: Palatul de la
Potlogi, cel de la Mogoșoaia, care, deși asemănător celui de la Potlogi,
construit înainte, îl întrece pe acesta în frumusețe, devenind podoaba clasică
a stilului brâncovenesc, casele de la
Doicești, Palatul de la Obilești, refacerea caselor domnești de la Curtea
Veche, cumpărarea și construirea de case în Transilvania, la Brașov și Sîmbăta de Sus (unde a ridicat și o
mînăstire). Firește că ,,stilul brâncovenesc” în construcții este un
nou stil arhitectonic, dar care continuă tradiția construcțiilor, cu precădere
pe cea din timpul lui Neagoe Basarab (Secolul al XVI-lea) și mai ales pe cea
din vremea lui Matei Basarab (Secolul al XVII-lea) pe care o continuă direct.
Brâncoveanu, deși orientează creația artistică spre mediul Renașterii italiene,
întrucît la acea dată în Apus
Renașterea își consumase marile făclii și dăduse naștere continuatorului ei,
barocul, stilul brâncovenesc va folosi o
îmbinare a Renașterii cu concepția barocă. Nici motivele orientale nu sînt
neglijate, ci asimilate stilului brâncovenesc. Totuși, stilul brâncovenesc nu este numai de
influență, el demonstrează un gen de exprimare original și specific românesc.
Familia lui Constantin
Brâncoveanu a cuprins pe soția lui, Doamna Maria (Marica) Brâncoveanu, o femeie
harnică și pricepută și care s-a aflat lîngă soțul ei în momentele grele pentru acesta. Cu Marica
Brâncoveanu, domnitorul a avut patru feciori (coconi) - Constantin, Ștefan,
Radu și Matei - și șapte fete: Stanca, măritată cu ultimul Mușatin în scaunul
Moldovei, Radu Iliaș; Maria, căsătorită cu Constantin Duca, Domnul Moldovei;
Elenca, soția lui Scarlat Mavrocordat, fiul Exaporitului; Safta, căsătorită cu
Radu Crețulescu; Smaranda, cu Băleanu, Ancuța, cu Niculai Rosetti, Bălașa, cu
Manolachi Lambrino. Cît
privește pe coconi, Constantin a avut ca soție pe Anipe Anița Balș, fata
marelui vornic din Moldova, Ioniță Balș; Ștefan, pe Bălașa Cantacuzino; Radu,
logodit doar, cu fata lui Antioh Cantemir. Mulți nepoți îi vor dărui fetele lui
Brâncoveanu și, apoi, în urma sa mulți strănepoți și urmași ai acestora se vor
naște.
Epoca de multilaterală activitate
și strălucire a lui Constantin Brâncoveanu a fost urmată de zguduitoarea dramă
din 15 august 1714. Invidiat de sultanul Ahmed pentru comorile sale, dus la
Istanbul, chinuit în felurite chipuri pentru a se dezice de religia creștină,
îndureratul tată vede cum cad pe rînd capetele celor patru coconi: Constantin, Ștefan, Radu
și Matei, apoi călăul îi retează și lui capul. Doamna Marica va aduce, în
secret, corpul neînsuflețit al soțului ei și îl va înmormînta la ctitoria Sf. Gheorghe Nou
din București. Capul lui Constantin Brâncoveanu a căzut demn, ca și capul lui
Mihai Viteazul pe Cîmpia Turzii. Astfel s-a
sfîrșit o viață care rodise multilateral, spre binele și propășirea Țării
Românești.
Domnitor vestit, om politic și
diplomat, om de cultură, ctitor de așezăminte, de epocă și de stil în
conducerea țării, martir al neamului românesc, canonizat de Biserica Ortodoxă
Română și sărbătorit la data de
16 august, Constantin Brâncoveanu merită pe drept a fi
considerat ,,Apusul de soare” al domnilor
Basarabi.
Sfîrșit
MIRCEA PÎRLEA
Biblioteca
Județeană Satu Mare
-0.2 C