- 21-08-2020
- 0 Comentarii
- 722
- 0
Nu putem să nu amintim de atitudinea sa, argumentată în
studii în care specialistul își topește și inima sa, privind credința lui
Eminescu (tema altui articol publicat în „România Mare”). Pentru că un om cu
orizontul umanist al Doamnei Zoe și cu profundă credință ortodoxă nu se putea
înșela în această privință.
Credința i-a fost sădită din copilărie, cînd mergea regulat
la biserică. Bunicul dinspre mamă era preot. Școala a urmat-o la Pitar Moș,
cînd, înainte să intre în clasă, copiii mergeau la capelă să spună Ave Maria.
Respirînd în atmosfera se sacralitate a celor două religii, o durea foarte mult
schisma dintre ortodocși și romano-catolici. „În facultate am început să am
niște duhovnici foarte buni. Cel care a fost, la început, primul duhovnic –
părintele Nicolae – mi-a explicat un lucru ciudat. Am fost pusă să intru în
partid ca să pot fi trimisă în străinătate și m-am dus la el sub patrafir să mă
spovedesc. Plîngeam, mi-era frică să mă duc acasă la tata. I-am zis: «Părinte,
n-o să mă scoateți din rîndul credincioșilor dacă…» Iar el mi-a răspuns:
«Doamnă Bușulenga, cum vă închipuiți asta?» Atunci am rămas siderată că
părintele a zis că s-ar putea ca eu să am un rol pozitiv făcînd asta… Am
început să înțeleg…”.
Conviețuirea cu soțul său, juristul Apostol Bușulenga, i-a
întărit credința în care fusese educată
din copilărie. Vorbea perfect aromâna (probabil, datorită acestui lucru, mulți,
o considerau aromâncă) și la o întîlnire a familiei Bușulenga cu umanistul
Valeriu Papahagi, la care am participat și eu, au avut loc discuții pe diverse
teme care m-au încîntat. Aromânii sînt
foarte serioși, pudici, dar, mai ales, credincioși. N-a surprins pe nimeni
cînd, rămasă văduvă, după moartea soțului, s-a hotărît să îmbrace haina
monahală. Verile petrecute la Văratec, la Maica Eufrosina Jelescu, i-au adîncit
trăirea întru credința strămoșească ortodoxă. În plus, considera că viața
retrasă întru monahism nu se diferențiază prea mult de viața singuratică a
omului de cultură zidit între cărți, cu creionul în mînă. Intrarea în monahism
a avut loc la o mînăstire de lîngă Piatra Neamț, avînd binecuvîntarea
Fericitului Părinte Patriarh Teoctist. La întrunirile/manifestările culturale
se prezenta în haine de mirean.
Viața sa la Văratec, unde s-a retras, în fiecare vară, din
primăvară pînă la venirea zăpezii, timp de 30 de ani, constituie o temă amplă,
care necesită un studiu aparte. Ceea ce e bine să subliniem e faptul că
Văratecul devenise un adevărat centru iradiant de cultură, un fel de Păltiniș
la pătrat.
Un lucru știut de puțină lume, pe care l-am aflat de la Prof.
Ștefan Cazimir, e faptul că Doamna Zoe, în haină monahală, a servit
sculptorului Gh. Anghel (1904-1966) drept model pentru o statuetă care se află
în Muzeul Mînăstirii Pasărea. Inițial, statueta a fost plasată pe mormîntul
sculptorului din cimitirul Mînăstirii, dar niște hoți au reușit să-i păcălească
pe paznici și au furat obiecte metalice și statueta. Din fericire, cum prada
era prea grea, au ascuns statueta în spatele bisericii din cimitir, cu gîndul,
probabil, de a reveni s-o recupereze. Măicuțele au găsit-o la timp și acum se
află la loc sigur, în muzeu.
Încă din 1970, în articolul „Zoe Dumitrescu-Bușulenga: un
etalon intelectual” (vol. „Interferențe spirituale” Ed. Eminescu, 1970),
Valeriu Râpeanu, cel mai mare specialist contemporan în „materie de N. Iorga”,
critic și istoric literar ce ar fi fost demn de titlul de academician,
subliniază: „Cultura a fost și este însăși viața și, mai mult decît atît, chiar
existența sa cotidiană. (…) Că a citit imens, că aria cunoștințelor sale
acoperă nu numai literatura, ci și istoria, filosofia, cu toate corolarele lor,
că de muzică și pictură nu se apropie cu cochetăria amatorului, ci cu optica
celui avizat; toate acestea sînt adevărate. (…) La Zoe Dumitrescu-Bușulenga
ideile țîșnesc instantaneu din ciocnirea cuvintelor (…) dumneaei intră direct
în studio, atacă frontal ideea, o dezvoltă fără elemente și fraze adiacente.
Simți cum o idee este cerută în mod imperios de alta, fără ca autoarea să aibă
răgazul să le pregătească intrarea în scenă. Scrisul său nu este o înlănțuire
de fraze elaborate îndelung, ci o succesiune de idei”. Această „succesiune de
idei”, participarea vorbitorului la cele comunicate, o eliberează, după propria
mărturie, de emoție.
Mulți oameni de cultură – critici literari, umaniști,
publiciști, au scris articole, lucrări în care au subliniat imensa valoare a
scrierilor și expunerilor Doamnei Zoe
Dumitrescu-Bușulenga. O altă dovadă a cinstirii sale este tipărirea, la Editura
„Roza Vînturilor“, în 2000, a volumului „Omagiu Acad. Zoe Dumitrescu-Bușulenga
la 80 de ani”. Printre cei care îi aduc omagiu se numără academicieni precum
Alexandru Balaci, Constantin Ciopraga, Răzvan Theodorescu, Președintele Ion
Iliescu, profesori universitari, cercetători științifici și istorici literari –
Dan Grigorescu, Dan Horia Mazilu, Cornelia Ștefănescu și mulți alții. Întreaga
cultură românească a omagiat-o și la împlinirea a 85 de ani. Grigore Ilisei, de
la Iași, publică în „Evenimentul” (august 2005) articolul „85 de trepte”
purtînd subtitlul „Fotograme”. Din rîndurile scrise cu multă simțire de acest
ziarist, cel mai apropiat de Marea Profesoară, răzbat prețuirea, admirația sa
pentru cea retrasă, în lunile cu soare, în peisajul mirific, plin de sfințenie,
al Văratecului.
Din păcate, ca toți marii oameni care trăiesc în sfere
înalte, nu s-a îngrijit de sănătatea sa. A avut multe boli acumulate în timp,
și nici sora sa – Doamna Elvira Dumitrescu, care i-a stat tot timpul aproape
după moartea soțului Apostol Bușulenga, nu a dat importanță stării de sănătate
a Doamnei Zoe. De fapt, aceasta nu se temea de moarte. Cu un an înainte de
Marea Trecere, îi destăinuia Mihaelei Onofrei că e în permanentă relație cu
Dumnezeu. „Îl caut. Unii dintre călugării mai vîrstnici, dintre preoți, L-au
găsit. Sînt pe calea nădejdii. Așa și reușesc să ies din contingent”. În
legătură cu locul în care dorește să-și petreacă somnul de veci, și-a lăsat, în
scris, „Dorința ultimă: Dacă voi muri la București vreau să fiu înmormîntată la
Mînăstirea Cernica, dacă se va întîmpla însă la Văratec, în casa Înaltului
Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, unde mi-am petrecut vacanțele de
vară timp de peste 30 de ani, să fiu înmormîntată la Mînăstirea Putna, iar
slujba să fie făcută de Înaltul Pimen. Așa să fie și nu altfel. Monahia
Benedicta Zoe Bușulenga. Miercuri 3 noiembrie 2004 în București”.
Despre semnele sfîrșitului și tot ce s-a întîmplat după
aceea, mi-a relatat Măicuța Frusinic. Ar fi vorbit zile întregi despre „Mama”,
așa cum o numea ea, cu ochii umezi de emoție. Acolo, în casa în care a trăit
atîtea veri Doamna Zoe, am fost primită de această Măicuță pentru a mă
documenta și m-a găzduit în camera pe care o ocupase Marea mea Profesoară. A
fost o mare cinste pentru mine, dar adormeam cu greu. O aveam în minte și o
vedeam și cînd închideam ochii. Mi-a spus că în Vinerea Mare din aprilie 2006,
„Mama” a mîncat pilaf de post și a vorbit cu o doamnă venită și ea la Văratec,
pînă la 10 seara. Sîmbătă dimineața, măicuța a auzit gemete și zgomot în baie.
Cînd a intrat, baia era plină de sînge. Chemat de urgență, doctorul Adrian
Fochi de la Tîrgu Neamț (nepotul cunoscutului folclorist cu același nume, care
îl botezase) a venit în cel mai scurt timp posibil. A considerat că numai o
ruptură la stomac putea să producă așa ceva. A dus-o imediat la Iași: s-au dat
dispoziții să se elibereze șoseaua și, în nici o oră, a ajuns la Spitalul de Urgență din Iași. Doctorul care o
însoțea și-a pus în mișcare toate cunoștințele pe care le avea și n-a fost ușor
că era Sîmbăta Paștilor. Un consiliu de 9 profesori a luat hotărîrea
intervenției, cu anesteziști de primă mărime. După operație s-a simțit bine.
Tăietura era aproape vindecată după o săptămînă. Luni, în prima săptămînă după
Paști, a fost vizitată de academicieni din Iași, Constantin Ciopraga fiind
nelipsit, cu soția și fiica. Totul mergea spre bine. Se perindau pe la patul ei
avocați în sutană să le semneze diverse hîrtii – pentru bibliotecă, danii etc.
A fost conștientă pînă a lăsat-o inima și n-a mai putut fi resuscitată. N-a mai
rezistat fibra cardiacă. S-au deschis
porțile Veșniciei pentru acest intelectual al culturii noastre greu de egalat.
Ce a determinat-o pe Zoe Dumitrescu-Bușulenga să renunțe la Văratec pentru
odihna fără sfîrșit, numai Dumnezeu știe, și Ea. Ceva, ceva o fi determinat
această hotărîre a Profesoarei mele.
A fost înmormîntată în haină monahală și cu onoruri militare,
în Cimitirul Mînăstirii Putna, nu departe de Sfînta Biserică din care veghează
asupra neamului, și după plecarea la Domnul, Ștefan cel Mare și Sfînt. În
fruntea soborului de preoți care au slujit s-a aflat Înaltpreasfințitul Pimen.
Scriind aceste rînduri în plină „pandemie”, despre slujba de înmormîntare a
celei care, în acest august e omagiată cu ocazia centenarului nașterii sale,
despre prezența la mormîntul său a Înaltpreasfințitului Arhiepiscop Pimen, ca o
coincidență care-mi săgetează sufletul, ascult știrea la televizorul care-și
vede de treaba lui și, din cînd în cînd îl mai aud sau văd cîte-o imagine, că,
în noaptea dinspre 20 mai 2020, acest mare sacerdot cu conștiința veșnic trează
întru slujirea Bisericii noastre Ortodoxe și a neamului românesc, duhovnicul
Maicii Benedicta a plecat la Domnul. Ulterior, am citit articolele publicate în
ziarul „Lumina”, din care am aflat lucruri pe care nu le știam; ceea ce pot
spune oricînd este atmosfera de sfințenie care-l înconjura, felul apropiat, cu
înțelegere față de oameni, în general, de slujitori ai condeiului, în special,
în care vorbea cu noi, cei prezenți la prima ediție a Simpozionului din august
2007, închinat Acad. Zoe Dumitrescu-Bușulenga, la care a luat parte de la
început pînă la sfîrșit. În „Lumina”, Înaltpreasfințitul Arhiepiscop Calinic,
plin de evlavie, dar și de poezie, scrie: „Pimen Zainea și Iachint Unciuleac
erau trîmbițele Putnei și ale Moldovei pînă-n mari depărtări, glăsuind
adevăruri în mari restriște”, vremuri în care, considera Părintele Arhimandrit
Pimen, „neamul acesta românesc este sărăcit și împins în brațele desfrîului
moral”. Înaltpreasfințitul Casian, Arhimandrit al Dunării de Jos, subliniază
faptul că „evlaviosul, harnicul, misionarul și patriotul luminat
Înaltpreasfințitul Părinte Pimen, ierarh de tradiție echilibrată, este al
doilea vlădică, din partea Buzăului, după Mitropolitul Irineu Mihălcescu, care
a reușit să iubească atît de mult tezaurul nemuritor al Bucovinei, sufletul
bucovinean, rîul, ramul și frumusețea artistică și teologică a picturilor
care-ți taie respirația, împămîntenindu-se, după cum a afirmat, «Sînt copilul
răsfățat al Bucovinei!». Așa simțea și astfel trăia”.
În alt cuprinzător articol, Înalți Prelați ai Bisericii
Ortodoxe Române consideră că Părintele Arhiepiscop Pimen care, vreme de aproape
trei decenii a fost arhipăstor al Bisericii lui Christos din Bucovina, avea o
durere: „Durerea pe care o purta mereu în inimă avea forma acelei hărți în care
România cuprinde și Moldova de dincolo de Prut”.
De la publicistul și scriitorul Grigore Ilisei din Iași, atît
de apropiat de Maica Benedicta încît aceasta îl considera un fiu al ei (după
cum mi-a spus Măicuța Frusinica de la Văratec), prezent cu materiale privind
credința noastră otrodoxă în diverse publicații, aflăm un aspect impresionant:
„Vlădica Pimen”, înmormîntat în mijloc de codru, la Sihăstria Putnei, pe 22
mai, iubitor de arte – de pictură și de muzică, „a lăsat cu limbă de moarte
(subl. în text), cum spuneau cei vechi la ceasul coborîrii în mormînt, să
picure acorduri din Marșul funebru de Chopin, să se audă sonurile Baladei lui
Ciprian Porumbescu și să se învolbureze spre ceruri melopeic Rapsodia lui
George Enescu. Și și-a dorit să se pecetluiască momentul cu suspine de bucium,
glăsuind despre părerea de rău a părăsirii «Grădinii Maicii Domnului» și de
bucuria urcării la ceruri”. Și acolo se va întîlni din nou cu Maica Benedicta.
Tot de la Grigore Ilisei, dintr-un articol din „România literară” (despre care
mi-a vorbit Maica Frusinica) am aflat că la mormîntul Maicii Benedicta, după ce
s-a înfrățit cu țărîna, s-a așezat o cruce de piatră, purtînd semnătura lui
Vasile Gorduz și modelată de cioplitorii din Vama. Starețul Mînăstirii Putna,
IPS Melchisedec Velnic, a început imediat construcția unui Centru de
Conferințe, rînduit să poarte numele Maica Benedicta și, împreună cu oameni de
cultură, în frunte cu Dan Hăulică, a fondat Simpozionul „Artă și Credință” care
are loc în fiecare an, în luna august (în 2019, a avut loc ediția a XIII-a). La
acest simpozion am avut cinstea să particip și eu, prezentînd volumul „Lumină
din lumină… Marea Profesoară Zoe Dumitrescu-Bușulenga” (Ed. Printeuro,
Ploiești, 2007, 197 p.). Pentru Doamna Zoe, deși ne-a părăsit și s-a mutat la
rădăcini de neam, timpul nu curge pe dedesubt, ci pe deasupra. Trecînd în
Împărăția Cerurilor, cercul nu s-a închis. L-a lăsat deschis ca pe un curcubeu
care stă deasupra spiritelor treze, dîndu-le forță în acest prezent care i-a
lăsat un gust amar. Domnia Sa rămîne cu noi, în acumulările noastre spirituale,
la baza cărora stă spiritul ei dătător de lumină. A acumulat credință - și
lumină să ne-o dea și nouă. Lumină din lumină… ca în CREZ.
Sfîrșit
Dr. ELIS RÂPEANU (1 iulie 2020)
2.6 C