- 31-08-2021
- 0 Comentarii
- 164
- 0
* Într-unul din ,,Dialogurile” lui Platon, Alcibiade povestește cum s-a
vîrît, gol pușcă, sub manta alături de Socrate. Acesta l-a refuzat... despre
momentele cînd l-a acceptat, nu se mai zice nicăieri.
* Nicolae Iorga a avut măsură, chiar și în raport cu familia Brătienilor.
Povestește Pamfil Șeicaru ceva legat de avansurile pe care viitoarea nevastă a
lui Ionel I.C. Brătianu i le-a făcut tînărului istoric: ,,N. Iorga avea o mare
admirație pentru femei, dar era și timid și de o severă concepție morală.
Mi-aduc aminte că, venind vorba de doamna Eliza Brătianu, mi-a povestit o
întîmplare care pune în lumină caracterul său. Eliza Brătianu, sora lui Barbu
Știrbei, fusese căsătorită, prima oară, cu Alexandru Marghiloman, care avea, la
Buzău, o splendidă vilă, «Albatros», cu un parc imens. Din cine știe ce
capriciu de femeie l-a invitat pe tînărul savant Nicolae Iorga la «Albatros».
După masă, Eliza Marghiloman i-a cerut lui N. Iorga să o întovărășească în
plimbarea pe care o făcea zilnic în parc. Dialog obișnuit, pe teme literare,
mijloc folosit întotdeauna de o femeie inteligentă, cînd tatonează
sensibilitatea unui om. Zărind într-un prun, chiar în vîrf, o prună coaptă,
Eliza Marghiloman, cu agilitatea unei pisici, s-a urcat în pom și nu s-a lăsat
pînă nu a cules fructul rîvnit. Problema s-a complicat cînd a trebuit să
coboare, și atunci l-a rugat pe Iorga să o prindă în brațe, ca să nu cadă. «Ei,
dragă, nu avea izmene și i se vedea tot! Am întors capul de rușine cînd și-a
dat drumul în brațele mele. I se vedea tot!». Pudicitatea lui Iorga, ca și
slaba lui cunoaștere a stratagemelor unei femei cochete, definesc pitoreasca
lui naivitate”. De la mărul lui Adam la pruma lui Iorga.
* O nemțoaică acră, Karoline Pichler, își scrie memoriile în 1840 și
povestește cum i-a cunoscut ea pe Mozart și pe Haydn: „Ei erau niște oameni
care, în relațiile lor personale, nu dădeau absolut nici un semn al puterii lor
intelectuale neobișnuite și nu prezentau aproape nici o urmă de cultură
intelectuală, sau de preocupări de un interes mai înalt. Mai degrabă preocupări
ordinare, glume proaste și, în cazul lui Mozart, un iresponsabil mod de viață –
iată tot ce-i distingea pe ei în societate”.
CORNELIU VADIM TUDOR
2.5 C